Γνωρίστε τον Γιοκάν, τον πρώτο από τον οικισμό Ρομά Χαλάστρας, που αποφοίτησε από Γυμνάσιο Δεύτερης Ευκαιρίας


Γνωρίστε τον Γιοκάν, τον πρώτο από τον οικισμό Ρομά Χαλάστρας, που αποφοίτησε από Γυμνάσιο Δεύτερης Ευκαιρίας, γράφει η Κουκουρίκη Χριστίνα*

Ο 20χρονος Γιοκάν Σεφκέτ είναι ο πρώτος από τα 150-200 άτομα που διαμένουν στον οικισμό Ρομά Χαλάστρας που αποφοιτά από το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Δήμου Δέλτα αποκτώντας έτσι απολυτήριο Γυμνασίου.

Ο Γιοκάν παρά τις δυσκολίες της φτώχειας και των άθλιων συνθηκών διαβίωσης, παρά την πίεση της ομάδας που ακολουθεί μια κουλτούρα πρώιμου γάμου και τεκνοποίησης από την εφηβική ακόμη ηλικία, επέλεξε να αντισταθεί και να οραματιστεί ένα καλύτερο μέλλον για αυτόν. Έτσι περίμενε να γίνει 18 χρονών ώστε να μπορεί να παρακολουθήσει και να αποφοιτήσει -μετά από 2 χρόνια συνεπούς φοίτησης- από το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Δήμου Δέλτα.

Ο Γιοκάν με τον Διευθυντή του σχολείου δεύτερης ευκαιρίας του Δήμου Δέλτα
Ο Γιοκάν με τον Διευθυντή του σχολείου δεύτερης ευκαιρίας του Δήμου Δέλτα

 

Έχει αυξηθεί ο αριθμός των παιδιών στον οικισμό Ρομά Χαλάστρας που φοιτούν στο Δημοτικό σχολείο

Η κοινωνική λειτουργός του Κέντρου Υγείας Χαλάστρας κα Νίκη Αποστολίδου αναφέρει ότι “αν και έχει αυξηθεί ο αριθμός των παιδιών στον οικισμό Ρομά Χαλάστρας που φοιτούν στο Δημοτικό σχολείο παρόλα αυτά ο Γιοκάν είναι ο πρώτος που αποκτά απολυτήριο Γυμνασίου”.

Στη συνεργασία μου με τον Γιοκάν παρατήρησα ότι ξεχωρίζει από τους υπόλοιπους συνομηλίκους του στον οικισμό Χαλάστρας μια και αντιλήφθηκε από νωρίς ότι μόνο μέσα από την εκπαίδευση έχει πιθανότητες να αλλάξει την μοίρα που προδιαγράφεται για αυτόν ως μέλος μιας τόσο αποκλεισμένης ομάδας του πληθυσμού. Η περιθωριοποίηση και ο κοινωνικός αποκλεισμός της ομάδας των Ρομά συνήθως συνοδεύεται από προβλήματα όπως η ανέχεια, η επαιτεία, η αυξημένη παραβατικότητα, η χρήση ουσιών, η πορνεία, ο αναλφαβητισμός, η παράνομη παιδική εργασία, η ανεργία, η έλλειψη υγειονομικής περίθαλψης, η μεγάλη θνησιμότητα, ο ρατσισμός εναντίον τους και πολλά ακόμη. Τα παιδιά Ρομά από την γέννησή τους καθίστανται θύματα μιας βίαιης αποκοπής από το κοινωνικό σύνολο που μπορεί να οδηγεί σε παραβατικότητα και στη συνέχεια στον φαύλο κύκλο του αποκλεισμού. Η εκπαίδευση είναι ο μόνος τρόπος που μπορεί να «σπάσει» αυτόν τον φαύλο κύκλο. Εύχομαι στον Γιοκάν αυτή να είναι μόνο η αρχή, δηλαδή να συνεχίσει τις σπουδές του με την ίδια επιμονή και αφοσίωση που εκδήλωσε ως τώρα.

 

Κουκουρίκη Χριστίνα, Ψυχολόγος της Υπηρεσίας Βοήθεια στο Σπίτι Χαλάστρας – Ανατολικού