Ποια μέτρα θα λάβει ο Οργανισμός;
Περισσότερα από εκατό λεωφορεία, ηλικίας 12 έως 14 χρόνων, παραμένουν εδώ και μήνες ακινητοποιημένα στα αμαξοστάσια του ΟΑΣΘ εξαιτίας μιας πανομοιότυπης βλάβης την οποία έχουν εμφανίσει σε ζωτικό σημείο του αμαξώματος. Το θέμα απασχολεί εδώ και σχεδόν έναν χρόνο τις διοικήσεις του ΟΑΣΘ χωρίς ωστόσο, να έχει καταστεί δυνατόν να επιλυθεί. Ταυτόχρονα, όμως, στερεί από την πόλη έναν πολύ κρίσιμο αριθμό οχημάτων με συνέπεια το επίπεδο εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού να βρίσκεται στο ναδίρ.
Το πρόβλημα είναι πολυσύνθετο καθώς, εκτός από το πρακτικό – επισκευαστικό κομμάτι έχει και νομικές πτυχές, με τη διοίκηση του ΟΑΣΘ να απειλεί με δικαστικές προσφυγές και διεκδίκηση αποζημιώσεων σε βάρος συγκεκριμένης, πολύ γνωστής εταιρείας κατασκευής λεωφορείων, δεδομένου ότι όλα τα χαλασμένα οχήματα είναι δικά της.
Αφορά 136 λεωφορεία
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΟΑΣΘ Γιώργο Σκόδρα το πρόβλημα το οποίο έχει εντοπιστεί εδώ και σχεδόν έναν χρόνο, αφορά ρηγματώσεις στο σασί των οχημάτων οι οποίες είναι πανομοιότυπες. “Πρόκειται για συνολικά 136 οχήματα. Από αυτά τα 92 είναι παροπλισμένα εδώ και πολλούς μήνες ενώ άλλα 44 εμφανίζουν το ίδιο πρόβλημα. Τα 20 από αυτά έχουν επίσης ακινητοποιηθεί και τα υπόλοιπα 24 ελέγχονται καθημερινά και είναι άγνωστο εάν θα αντέξουν κι αυτά”.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΟΑΣΘ αυτή η πανομοιότυπη βλάβη γεννά ερωτήματα τα οποία αγγίζουν την ίδια την εταιρεία κατασκευής το οχημάτων. “Δεν είναι δυνατόν λεωφορεία ηλικίας 20 και 22 χρόνων να κυκλοφορούν κανονικά και αυτά που είναι πολύ νεότερα να έχουν παροπλιστεί”. Όπως εξηγεί ο κ. Σκόδρας “υπάρχουν τρεις οικογένειες λεωφορείων από τον ίδιο τύπο, οι δύο εμφανίζουν το συγκεκριμένο πρόβλημα ενώ η τρίτη οικογένεια που είναι κάπως μεταγενέστερη δεν το εμφανίζει, αυτό εμάς κάτι μας λέει”.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η διοίκηση του Οργανισμού θα κάνει ό,τι είναι δυνατόν προκειμένου να προστατέψει τα συμφέροντα του ΟΑΣΘ. “Το 40% του στόλου του ΟΑΣΘ είναι της ίδιας εταιρείας”, σημειώνει ο κ. Σκόδρας. Ήδη, η διοίκηση του Οργανισμού έχει απευθυνθεί προς την κατασκευάστρια εταιρεία, κλιμάκιο της οποίας θα βρεθεί στη Θεσσαλονίκη την προσεχή εβδομάδα προκειμένου να εξετάσει την κατάσταση και να αναζητηθεί λύση για την επισκευή των οχημάτων.
Η επισκευή των λεωφορείων
Τις προηγούμενες εβδομάδες η διοίκηση του ΟΑΣΘ έδωσε προς επισκευή σε εξωτερικό συνεργείο ένα από αυτά τα λεωφορεία που παρουσιάζουν το συγκεκριμένο πρόβλημα. “Το παραλάβαμε και το δοκιμάζουμε για να δούμε εάν η επισκευή που έγινε ήταν επιτυχής. Εάν περάσει τα τεστ τότε θα προχωρήσουμε και στα υπόλοιπα”, σημειώνει ο κ. Σκόδρας.
Παράλληλα, την Τετάρτη, δόθηκε εντολή στο τμήμα Προμηθειών να προχωρήσει σε αγορά ανταλλακτικών με διαδικασίες απ’ ευθείας ανάθεσης ώστε να επιταχυνθεί ο χρόνος επισκευής των υπολοίπων οχημάτων που παρουσιάζουν βλάβες ρουτίνας για να ξαναβγούν στους δρόμους. Συγχρόνως, η διοίκηση του ΟΑΣΘ έχει αποφασίσει να στραφεί και προς ιδιωτικά συνεργεία για την επισκευή των οχημάτων και για το λόγο αυτό κλιμάκια του Οργανισμού επισκέπτονται συνεργεία στην περιοχή της Θεσσαλονίκης προκειμένου να διαπιστώσουν ποια απ’ αυτά είναι κατάλληλα.
Η μίσθωση των μεταχειρισμένων
Δεδομένης της κατάστασης, επείγοντα χαρακτήρα έχει πλέον τόσο η εκχώρηση συγκονωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ όσο και η μίσθωση μεταχειρισμένων λεωφορείων. Για το δεύτερο θέμα ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ σημειώνει πως αναμένει την έγκριση της πίστωσης, ύψους περίπου 12 εκατ. ευρώ από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προκειμένου να τρέξει τη διαγωνιστική διαδικασία. Η μίσθωση θα αφορά 150 λεωφορεία για χρονικό διάστημα 30 μηνών.
Παράλληλα, ο Οργανισμός είναι εν αναμονή της τελικής έγκρισης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, της σύμβασης για την εκχώρηση άλλων 25 λεωφορειακών γραμμών προς τα ΚΤΕΛ. Σύμφωνα με πληροφορίες, η έκθεση τεκμηρίωσης την οποία έχει ζητήσει το Ελεγκτικό Συνέδριο έχει φύγει από τον ΟΑΣΘ και τον ΟΣΕΘ, αλλά βρίσκεται προς εξέταση στο υπουργείο. Αυτό σημαίνει ότι απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου δεν αναμένεται πριν από τα μέσα της επόμενης εβδομάδας.