Και ανήλικοι πλέον στο τιμόνι, με τη θεσμοθέτηση του συστήματος συνοδευόμενης οδήγησης, που θα στηρίζεται στο αμερικανικό μοντέλο.


Θεσμοθετείται λοιπόν, το ολοκληρωμένο σύστημα της συνοδευόμενης οδήγησης, το οποίο θα στηρίζεται στο αμερικανικό μοντέλο. 

Αλλαγές έρχονται στις εξετάσεις για το δίπλωμα οδήγησης και φέρνουν στο τιμόνι πλέον και τους ανήλικους, με απόφαση που αναμένεται από το υπουργείο Μεταφορών.

Από 17 ετών θα μπορούν πλέον να οδηγούν και ανήλικοι, υπό κάποιες προϋποθέσεις, αφού στο νομοσχέδιο υπάρχει η πρόβλεψη να μπορούν να βρίσκονται στη θέση του οδηγού παρουσία ενός ενηλίκου.

Οι 17χρονοι οδηγοί για να έχουν το δικαίωμα να οδηγήσουν θα πρέπει να περάσουν πρώτα από θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση, ενώ το κανονικό δίπλωμα θα εκδίδεται όταν κλείσουν τα 18 και μετά από εξετάσεις και πάλι.

Το λεγόμενο σύστημα συνοδευόμενης οδήγησης προβλέπει, για άτομα 17 ετών, θεωρητική εκπαίδευση από ειδικό εκπαιδευτή και βεβαίωση από τη Διεύθυνση Μεταφορών.

Ο ανήλικος θα έχει τη δυνατότητα πριν τα 18 του χρόνια να οδηγεί για ένα εξάμηνο μόνο κατά τη διάρκεια της ημέρας και μέχρι και μια ώρα μετά τη δύση του ηλίου.

Η πρόταση προβλέπει την οδήγηση στα 17 παρουσία ενήλικου οδηγού. Το ερώτημα είναι κατά πόσο στην Ελλάδα, με δεδομένη την έλλειψη οδηγικής κουλτούρας καθώς και βασικών γνώσεων γύρω από το αυτοκίνητο, το συγκεκριμένο μέτρο θα λειτουργήσει θετικά.

Το μέτρο έχει σαν στόχο αφενός την εποπτεία των νεαρών οδηγών και αφετέρου την μεταφορά εμπειρίας από την πλευρά των μεγαλύτερων, με επισήμανση λαθών των καινούργιων οδηγών, πιθανών κινδύνων, προληπτικών κινήσεων, ενεργειών και παρατηρήσεων, αλλά και σωστής χρήσης του αυτοκινήτου.

Με βάση τις στατιστικές που υπάρχουν από κάποιες χώρες, π.χ. Γερμανία, το συγκεκριμένο μέτρο κρίνεται αποτελεσματικό, μιας και η εμπλοκή των εφήβων, που έχουν περάσει από μια τέτοια διαδικασία, είναι μικρότερη σε τροχαία ατυχήματα, σε σχέση με αυτή όσων πήραν δίπλωμα στα 18 χωρίς μετέπειτα εποπτεία. Σε αυτό υπάρχει λογική εξήγηση, γιατί η οδήγηση και η ασφάλεια είναι σε σημαντικό βαθμό και θέμα εμπειρίας, οπότε το διάστημα της «μαθητείας» είναι χρήσιμο. Δεν ωριμάζουν αυτόματα οι άνθρωποι μόλις πατήσουν τα 18!

Και σε ότι αφορά την οδήγηση, μερικοί δεν ωριμάζουν ποτέ κι αυτό είναι ένα θέμα που θα έπρεπε να μας απασχολήσει σχετικά με την καθιέρωση του διπλώματος από τα 17. Αν υιοθετηθεί και στην Ελλάδα παρουσία ενήλικα οδηγού, όπως είναι και η αρχική πρόταση, είναι ένα μεγάλο ερώτημα αν πρόκειται να λειτουργήσει θετικά για τους εφήβους οδηγούς. Κι αυτό γιατί ένα μεγάλο ποσοστό των ενηλίκων που οδηγούν στην Ελλάδα δυστυχώς στερούνται οδηγικής κουλτούρας και βασικών γνώσεων γύρω από το αυτοκίνητο.

Δυστυχώς αυτό δεν είναι μια θεωρητική προσέγγιση μιας γενικής γκρίνιας για τα κακώς κείμενα στη χώρα μας, αλλά αποτυπώνεται και στις στατιστικές τροχαίων ατυχημάτων, στα οποία η χώρα μας βρίσκεται σταθερά στις πρώτες θέσεις.

Το δίπλωμα στα 17 λοιπόν ας είναι η αφορμή για να ανοίξει μία μεγάλη συζήτηση που θα αφορά την ασφαλή μετακίνηση των νέων οδηγών και η ηλικία να αποτελέσει  το έναυσμα για τη συζήτηση αυτή.

                ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ Χ. ΤΣΙΦΛΙΤΖΗΣ

                ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ

                ΑΝΑΤΟΛΙΚΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

                2310 718788 & 6973559748