Τι έδειξε το πόρισμα για την περίοδο πριν την κρατικοποίηση;
Στοιχεία και πορίσματα για τη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη δημοσιοποίησε στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Ο Χρήστος Σπίρτζης έκανε λόγο για «πάρτi» στον ΟΑΣΑ, ενώ αναφερόμενος στο πόρισμα για την ΟΣΥ μίλησε για δράση «κυκλωμάτων» που σαμποτάρουν το έργο των αστικών συγκοινωνιών.
Ο κ. Σπίρτζης μίλησε για πολύ μεγάλες καθυστερήσεις στους διαγωνισμούς προμήθειας υλικών και ενημέρωσε για πόρισμα στην ΟΣΥ, σύμφωνα με το οποίο, κυκλώματα στον χώρο των αστικών συγκοινωνιών που σαμποτάρουν τη λειτουργία τους, δεν επιτρέπουν σε λεωφορεία να βρίσκονται σε κυκλοφορία, δεν επιτρέπουν να γίνεται συντήρηση, ενώ την ίδια ώρα «φιλοξενούνται» κάμερες διάφορων καναλιών εντός αμαξοστασίου.
Ανέφερε συγκεκριμένα περιπτώσεις κατά τις οποίες οι βλάβες στα λεωφορεία έφτασαν τις 230 από 100 την ημέρα, κι ενώ ενώ υπάρχουν ανταλλακτικά και λιπαντικά, η διοίκηση δέχεται κριτική για ανυπαρξία ανταλλακτικών, και σε λεωφορεία που έβγαιναν εκτός κυκλοφορίας «υπήρχε σαμποτάζ από μέσα», δηλαδή χτύπημα με σφυρί στα τακάκια λεωφορείου, σημείωσε.
Τα ίδια και χειρότερα, όπως είπε ο υπουργός, γίνονταν και στη Θεσσαλονίκη και ανέφερε ως εντυπωσιακό στοιχείο ότι και άλλη ιδιωτική εταιρεία από εκείνη που είχε αναλάβει το έργο του ελέγχου των εισιτηρίων, έπαιρνε ποσοστό από τις εισπράξεις του ΟΑΣΘ για τους ελέγχους που διενεργούσε. Αυτή η εταιρεία, είχε υπογράψει και έξι συμβάσεις για το σύστημα τηλεματικής, συμπλήρωσε.
«Στη Θεσσαλονίκη δεν είχαμε μόνο μια παλαιοκομματική λογική, με συγκεκριμένες γκρίζες ζώνες που επέτρεπε την ύπαρξη κυκλωμάτων πλαστών εισιτηρίων ή άλλων συνδικαλιστών για να υπάρχουν οι πολιτικοί στρατοί στις αστικές συγκοινωνίες, είχαμε ένα κεντρικό σύστημα πολιτικού στρατού πάνω από 2.500 εργαζομένων , με κόστος πολλαπλάσιο από της Αθήνας που συντηρούσε και πάρα πολλές εταιρείες γύρω από τις αστικές συγκοινωνίες , για πολλές δεκαετίες» είπε ο κ. Σπίρτζης και προσέθεσε ότι την κινητή και ακίνητη περιουσία του ΟΑΣΘ έπρεπε το ελληνικό δημόσιο να την έχει πάρει πριν από το 2000 και όχι μόνο δεν την πήρε, αλλά έγινε και επέκταση σύμβασης χωρίς να περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Ο υπουργός Υποδομών, αναφερόμενος στην πολιτική της κυβέρνησης στις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες για τα δύο μητροπολιτικά κέντρα, την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, τόνισε ότι έχει τέσσερις στόχους:
– Την ενοποίηση των διαδικασιών και των δομών των αστικών συγκοινωνιών
– Την επέκταση των υποδομών των μέσων σταθερής τροχιάς
– Τη μείωση του κόστους από τα κυκλώματα που λυμαίνονταν τις αστικές συγκοινωνίες προς όφελος της διεύρυνσης της κοινωνικής πολιτικής αστικής συγκοινωνίας και της ποιότητας στους πολίτες
– Την ανανέωση του στόλου των αστικών συγκοινωνιών, σε άμεση σύνδεση με τον ανασχεδιασμό των γραμμών. «Ο κύριος άξονας είναι να ενταχθούν μικρά ηλεκτρικά λεωφορεία, από τις γειτονιές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, προς τους σταθμούς των μέσων σταθερής τροχιάς και να υπάρχουν λεωφορεία νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας για τις κύριες γραμμές των λεωφορείων. Ταυτοχρόνως δε, η ανανέωση του στόλου θα συνδυαστεί με τη νέα παραγωγική δομή στη χώρα μας. Σε αυτή την κατεύθυνση επεξεργαζόμαστε δύο σχέδια, ένα εκ των οποίων είναι η αξιοποίηση της υπό εκκαθάριση ΕΛΒΟ στη Θεσσαλονίκη» είπε συγκεκριμένα ο κ. Σπίρτζης.
Σχετικώς με την επέκταση των υποδομών των μέσων σταθερής τροχιάς, ο υπουργός Υποδομών ανέφερε ότι ολοκληρώνεται η γραμμή του μετρό Θεσσαλονίκης και μπαίνει σε δοκιμαστική λειτουργία, το 2020 θα δοθεί για χρήση στους πολίτες μαζί με την επέκταση για Καλαμαριά και το ίδιο ισχύει και για το έργο του μετρό στον Πειραιά και στο τραμ, και είναι στη διαγωνιστική διαδικασία η πρώτη φάση της γραμμής 4 του μετρό στην Αθήνα. Εξάλλου, το πρώτο πεντάμηνο του τρέχοντος έτους, θα αρχίσουν οι πρόδρομες εργασίες για την επέκταση του μετρό στη Θεσσαλονίκη προς τις δυτικές συνοικίες και προς το αεροδρόμιο, ενώ ταυτόχρονα επεκτείνονται οι γραμμές του προαστιακού και ολοκληρώνονται όλα τα έργα της ηλεκτροκίνησης. Από 1η Φεβρουαρίου θα είναι έτοιμες οι γραμμές και θα μπορούν να ξεκινήσουν δρομολόγια από το Κιάτο προς τον Πειραιά και από τον Πειραιά στο αεροδρόμιο, προς τη Χαλκίδα με ηλεκτροκίνηση. Τον Ιούνιο θα έχει ολοκληρωθεί το έργο της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και το Σεπτέμβριο με τις εμπορευματικές μεταφορές θα μεταφέρονται προϊόντα προς τα Σκόπια με ηλεκτροκινούμενη γραμμή, ενώ θα έχει ολοκληρωθεί και η γραμμή Πάτρα – Αίγιο. Τέλος, ο κ. Σπίρτζης σημείωσε πως το μεγάλο στοίχημα εκεί είναι η σιδηροδρομική Εγνατία, η οποία προχωράει με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον από την Ευρώπη και από πολλές μεγάλες εμπορικές δυνάμεις.
Ως προς το θέμα της ανανέωσης του στόλου, ο αρμόδιος υπουργός αναφέρθηκε στο σχέδιο που προωθείται σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών και το υπουργείο ‘Αμυνας ώστε η προμήθεια των νέων λεωφορείων, να μην έχει μεγάλο κόστος αλλά και να αποφευχθούν πρακτικές του παρελθόντος, όπως το ότι δεν είχαν παραληφθεί ποτέ λεωφορεία που λειτουργούσαν για 15 χρόνια και όπως η περίπτωση κατά την οποία αντί να υπάρχου 38 εκατ. ευρώ στον λογαριασμό που προορίζονταν για την ανανέωση του στόλου του ΟΑΣΘ, υπήρχαν μόλις 700 ευρώ.
Ο διοικητής του ΟΑΣΘ
Από την πλευρά του, ο διοικητής του ΟΑΣΘ, Στέλιος Παππάς, κατήγγειλε κακοδιαχείριση στον Οργανισμό και ενημέρωσε ότι βρήκε 35 εκατ. ζημιά, διότι, όπως είπε χαρακτηριστικά, μια σειρά πράγματα ήταν έξω από τα όρια της χρηστής διοίκησης.
«Επιχειρηματικό κέρδος, προσδιορισμένο, καμία δημοσίευση ισολογισμού και γενικώς η αίσθηση στην πόλη ότι εδώ υπάρχει ένα κοτέτσι με κότες που κάνουν χρυσά αβγά, άρα, “τρέξτε και πάρτε μετοχές”, σε πλήρη αδιαφάνεια. Απίστευτες συναλλαγές, εν κρυπτώ», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Παππάς.
Στηλιτεύοντας την τακτική των προηγούμενων διοικήσεων του ΟΑΣΘ, ο κ. Παππάς αποκάλυψε ότι προκαθόριζαν μέχρι και τέσσερα χρόνια νωρίτερα το επιχειρηματικό κέρδος λέγοντας: «Εάν δείτε τους ισολογισμούς, θα βρείτε με πάρα πολλά ανάγλυφα – δεν τους έχουμε δημοσιεύσει εμείς, οι προηγούμενοι τους δημοσίευσαν – το επιχειρηματικό κέρδος ήταν στάνταρ 16.650.000 ευρώ. Δεν άλλαζε τίποτα; Έστω να ανεβεί 1 ευρώ πάνω, 1 ευρώ κάτω;
Είναι δυνατόν να προκαθορίζεις το επιχειρηματικό κέρδος και μάλιστα τέσσερα χρόνια πριν;».
«Από το νόμο ήταν υποχρεωμένοι και η διοίκηση και το αρμόδιο Υπουργείο να κλείνει την κάθε χρήση το πρώτο εξάμηνο της επόμενης χρονιάς. Δηλαδή, το 2009 πρέπει να κλείσει το πρώτο εξάμηνο του 2010, το 2010 πρέπει να κλείσει το πρώτο εξάμηνο του 2011 κ.λπ. Παρόλα αυτά, δεν είχαν κλείσει και έρχεται με νόμο, ο οποίος θα δέσμευε την επόμενη κυβέρνηση να προκαθορίσει τα οικονομικά μεγέθη, τα όποια οικονομικά μεγέθη προσδιόριζαν ένα τεράστιο κόστος συμβολής του δημόσιου. Άκουσα εδώ ότι η συμβολή του δημόσιου είναι 65%, 70%, 30%. Ομολογώ ότι είναι ένας πολύ σημαντικός στόχος για εμάς, γιατί στον ΟΑΣΘ το ποσοστό αυτό ήταν 200%» προσέθεσε επίσης.
Τέλος, ανέφερε ότι ήδη η παρούσα διοίκηση κατόρθωσε να εξοικονομεί σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2016, περίπου 18 εκατ. ευρώ και τόνισε ότι ελπίζει μέσα στο επόμενο διάστημα να ξεπεράσουμε τα 30 εκατ. ευρώ. σε ετήσια βάση, μια εξοικονόμηση δηλαδή, η οποία είναι περίπου της τάξεως του 30% με 35% των συμβολών που είχε το Δημόσιο στον ΟΑΣΘ.
Πηγή: voria.gr