Τι προβλέπει η σχετική τροπολογία;
Με χθεσινοβραδινή τροπολογία η οποία κατατέθηκε από τους υπουργούς Εσωτερικών Αλέξανδρο Χαρίτση, Μεταφορών και Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη και τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών Νίκο Μαυραγάνη, στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «Θέματα υδατοδρομίων, αστικών οδικών μεταφορών και λοιπές διατάξεις», εκχωρείται μέρος του συγκοινωνιακού έργου του ΟΑΣΘ στο ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης. Το θέμα είχε αποκαλυφθεί στις 24 Σεπτεμβρίου και είχε σπεύσει να το διαψεύσει τότε με δηλώσεις του ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Στέλιος Παππάς.
Ωστόσο, ο υπουργός Μεταφορών αποφάσισε τελικά να προχωρήσει στην εκχώρηση συγκοινωνιακού έργου που εκτελεί ο ΟΑΣΘ σε περιοχές της υπαίθρου του νομού, στο ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης ή σε δήμο ή και σε οποιονδήποτε άλλον ιδιώτη, στην περίπτωση που το ΚΤΕΛ δεν δείξει ενδιαφέρον. Πρόκειται, ουσιαστικά, για μερική επανιδιωτικοποίηση του ΟΑΣΘ η οποία μάλιστα σχεδιάζεται να γίνει το συντομότερο δυνατόν, χωρίς διαγωνισμό, αλλά με μια απλή σύμβαση την οποία θα υπογράψει εκ μέρους του δημοσίου ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) με το ΚΤΕΛ που είναι, μάλιστα, ένας εκ των μεγαλομετόχων του ΟΑΣΘ.
Στην τροπολογία, όπως και στην Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους δεν γίνεται καμία αναφορά για το ύψος της κρατικής επιδότησης η οποία θα δίνεται προς το ΚΤΕΛ προκειμένου να εκτελεί το συγκοινωνιακό έργο. Αυτό θα περιληφθεί προφανώς στη σύμβαση που θα υπογράψουν ο ΟΣΕΘ με το ΚΤΕΛ.
Τι προβλέπει η τροπολογία
Η τροπολογία στην παρ. 3 αναφέρει ότι «επιτρέπεται να εκτελούνται αστικά ή υπεραστικά δρομολόγια από τα ΚΤΕΛ ή από τους ΟΤΑ ή από οδικό μεταφορέα επιβατών με την υπογραφή σύμβασης μεταξύ ΟΣΕΘ και ΚΤΕΛ ή άλλου φορέα. Τα δρομολόγια προτείνονται από τον ΟΣΕΘ και εγκρίνονται με απόφαση του υπουργού Μεταφορών». Ανάλογη δυνατότητα προβλέπεται για τον ΟΑΣΑ στην Αθήνα.
Με την παρ. 4 καθορίζονται επίσης ειδικά δρομολόγια τοπικού χαρακτήρα για την εκτέλεση των οποίων θα καταρτίζονται συμβάσεις μεταξύ του ΟΣΕΘ και του ΚΤΕΛ στις οποίες θα καθορίζεται ο τρόπος σύμπραξης και διάθεσης των υλικών και ανθρώπινων πόρων από τους συμβαλλόμενους. Τα παραπάνω δρομολόγια θα προτείνονται από τον ΟΣΕΘ και θα εγκρίνονται από τον υπουργό. Σε περίπτωση που αυτά τα δρομολόγια δεν ενδιαφέρουν το ΚΤΕΛ θα μπορούν να γίνουν από άλλους μεταφορείς.
Στην τροπολογία, αλλά ούτε και στην αιτιολογική έκθεση διευκρινίζεται τι ακριβώς σημαίνει η αναφορά «ο τρόπος σύμπραξης και διάθεσης των υλικών και ανθρώπινων πόρων από τους συμβαλλόμενους». Εάν δηλαδή αυτό δίνει τη δυνατότητα μετακίνησης ή ανταλλαγής λεωφορείων ή και προσωπικού μεταξύ του ΟΑΣΘ και του ΚΤΕΛ.
Προκειμένου να υπάρχει ενιαίο σύστημα επικοινωνίας και λειτουργίας, στην παρ. 5 της τροπολογίας προβλέπεται ότι υποχρεώνονται τα ΚΤΕΛ, εντός τεσσάρων μηνών, να εγκαταστήσουν συστήματα τηλεματικής και συστήματα για τη λειτουργία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου συμβατών με τα συστήματα του ΟΣΕΘ (δηλαδή του ΟΑΣΘ).
Τέλος, με την παρ. 7 προβλέπεται η σταδιακή, τμηματική μεταβίβαση του συγκοινωνιακού έργου από τον ΟΑΣΘ στην ΑΣΥΘ, με παράλληλη μεταβίβαση των αναγκαίων μέσων. Αυτό θα γίνεται με απλή υπουργική απόφαση πριν από την έκδοση των αποφάσεων για την πλήρη ανάθεση του συγκοινωνιακού έργου στην ΑΣΥΘ η οποία βάσει του νόμου 4482/17 θα αντικαταστήσει ως τον Δεκέμβριο του 2019 τον ΟΑΣΘ μετά την πλήρη εκκαθάρισή του.
Πηγή: voria.gr