Ενιαίο Παραλιακό Μέτωπο: Το συνολικό σχέδιο-Οι παρεμβάσεις που αφορούν το Δήμο Δέλτα


Τι συζητήθηκε στη σχετική σύσκεψη-Πώς τοποθετήθηκε ο Δήμαρχος Δέλτα;

Ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου για το παραλιακό μέτωπο του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.

Η πρώτη φάση παρουσιάστηκε σήμερα σε υπηρεσιακή σύσκεψη από τον περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολο Τζιτζικώστα, παρουσία των δημάρχων Δέλτα, Γιάννη Ιωαννίδη, Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Λάζαρου Κυρίζογλου, Καλαμαριάς, Γιάννη Δαρδαμανέλη, Θέρμης, Θεόδωρου Παπαδόπουλου και Θερμαϊκού, Γιώργου Τσαμασλή, του αντιδημάρχου Πυλαίας – Χορτιάτη, Πάρη Τσογκαρλίδη, του εκπροσώπου του δημάρχου Θεσσαλονίκης, Δημήτρη Μήτρου και των αντιπεριφερειαρχών, Πάρι Μπίλλια, Βούλας Πατουλίδου και Κώστα Γιουτίκα.

Όπως τόνισε ο κ. Τζιτζικώστας, η πρώτη φάση του Ειδικού Χωρικού ολοκληρώθηκε εντός χρονοδιαγράμματος και στον επόμενο μήνα υπολογίζεται ότι θα ολοκληρωθεί η διαβούλευση με τους επτά παράκτιους δήμους, προκειμένου να αρχίσει η δεύτερη φάση. Αυτή, είπε ο περιφερειάρχης, θα ολοκληρωθεί εντός του 2020, ώστε να υποβληθεί το σχέδιο στην κυβέρνηση και μετά την έγκρισή του να εκδοθεί το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα. «Στοίχημα είναι να αρχίσει η υλοποίηση των παρεμβάσεων που προβλέπονται εντός της θητείας μας στην Περιφέρεια και στους Δήμους», τόνισε ο κ. Τζιτζικώστας.

«Το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο θα αποτελέσει τη νέα ταυτότητα της Θεσσαλονίκης και είναι το μεγαλύτερο στοίχημα όλων μας για την επόμενη δεκαετία. Η πρώτη φάση της μελέτης γι’ αυτή την οραματική παρέμβαση όχι μόνο για τη Θεσσαλονίκη, αλλά για ολόκληρη την Κεντρική Μακεδονία, ολοκληρώθηκε και την παρουσιάζουμε σήμερα, με στόχο να επαναβεβαιώσουμε όλοι τη βούλησή μας για την υλοποίηση του μεγάλου σχεδίου ενοποίησης και αξιοποίησης του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης, μήκους 40 χλμ. από το Καλοχώρι ως το Αγγελοχώρι. Είναι το μεγάλο στοίχημα της διοίκησης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και το κοινό μας στοίχημα με τους επτά Δήμους και επιβάλλεται τη δέσμευσή μας να τη συνεχίσουμε με τον ίδιο ζήλο, χωρίς καθυστερήσεις», είπε ο κ. Τζιτζικώστας.

«Είναι, πέρα από συμβολική παρέμβαση, το μεγαλύτερο εμβληματικό και αναπτυξιακό έργο που σχεδιάστηκε και θα γίνει στη Θεσσαλονίκη, μια παρακαταθήκη για το μέλλον της πόλης και της Κεντρικής Μακεδονίας. Είναι το πιο σημαντικό έργο που καλούμαστε να υλοποιήσουμε στη θητεία μας. Θα φέρει τη σφραγίδα όλων μας και γι’ αυτό πρέπει να αφοσιωθούμε σ’ αυτό το στόχο. Η μελέτη που παρουσιάζουμε είναι μια πρώτη καλή βάση συζήτησης. Το παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης είναι ένα ‘ακατέργαστο διαμάντι’, που ανήκει σε όλους κι εμείς ενωμένοι θα καταφέρουμε να το ενοποιήσουμε και να το αναδείξουμε, αξιοποιώντας τα πολλαπλά οφέλη που έχει», τόνισε ο κ. Τζιτζικώστας.

Όλοι οι παριστάμενοι δήλωσαν την ικανοποίησή τους για την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του Ειδικού Χωρικού και επιβεβαίωσαν τη βούλησή τους να συνεργαστούν, ώστε με συμφωνία να προχωρήσουν ταχύτατα οι διαδικασίες ενοποίησης, ανάδειξης και αξιοποίησης του παραλιακού μετώπου.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η πρόβλεψη των μελετητών (τις λεπτομέρειες του σχεδίου παρουσίασε ο επικεφαλής της επιβλέπουσας ομάδας του ΤΕΕ/ΤΚΜ, Τάκης Δούμας) για τη νέα χωροθέτηση της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης δεν έγινε αποδεκτή από το δήμαρχο Θέρμης, Θόδωρο Παπαδόπουλο, όμως άμεσα τη λύση έδωσε ο δήμαρχος Θερμαϊκού, Γιώργος Τσαμασλής, ο οποίος πρότεινε να χωροθετηθεί στην περιοχή του Αγγελοχωρίου. Πρόταση που έγινε αμέσως δεκτή κι από τον κ. Τζιτζικώστα, αλλά και τους μελετητές.

Το σχέδιο

Ο κ. Δούμας παρουσιάζοντας την πρώτη φάση της μελέτης έκανε λόγο για «ισόρροπα κατανεμημένη ανάπτυξη» σε όλο το μήκος των 40 χλμ. της παράκτιας ζώνης.

«Το όραμα για το παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης προσδιορίζεται από το πραγματικό άνοιγμα του πολεοδομικού συγκροτήματος σε όλο το ανάπτυγμά του προς την θάλασσα, μετασχηματίζοντας τον παράκτιο χώρο, με την ανασύνθεση των πολεοδομικών ρυθμίσεών του. Σκοπός του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου είναι η ανάδειξη της μεγάλης εικόνας, που θα περιλαμβάνει ταυτόχρονα  την ενίσχυση της κινητικότητας , την αναβάθμιση του περιβάλλοντος και του πολιτισμού και την οικονομική ανάπτυξη, αποδίδοντας νέο, ρυθμισμένο πολεοδομικά, δημόσιο χώρο, στους κατοίκους και τους επισκέπτες του πολεοδομικού συγκροτήματος. Στόχος του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου είναι να ρυθμιστεί χωρικά, σε κυμαινόμενο κατά περίπτωση βάθος, η παράκτια ζώνη του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης, ώστε να λειτουργήσει ως υποδοχέας σχεδίων και έργων υπερτοπικής κλίμακας και  προγραμμάτων αστικής ανάπλασης και περιβαλλοντικής προστασίας, στα πλαίσια μιας ενιαίας θεώρησης ρύθμισης, και συντεταγμένης υλοποίησης για την εξυπηρέτηση του παραπάνω σκοπού», είπε ο κ. Δούμας.

Το περιεχόμενο της «νέας ταυτότητας της μητροπολιτικής περιοχής της Θεσσαλονίκης» συνοψίζεται στα εξής:

-Δημιουργία συνεχόμενης παράκτιας ζώνης αναψυχής και άξονα περιπάτου.

-Απρόσκοπτη μετακίνηση με ποδήλατο εντός της ζώνης αυτής.

-Εξυπηρέτησή της από την θαλάσσια συγκοινωνία και τις μελλοντικές προς αεροδρόμιο επεκτάσεις του μετρό.

-Συνταίριασμα με τους υφιστάμενους χώρους πολιτισμού, αθλητισμού, υπαίθριας αναψυχής, με ανάδειξη και ενσωμάτωση όλων των νέων ανάλογων χρήσεων και παρεμβάσεων

-Κατάργηση της ασυνέχειας και την ενοποίηση των ιστορικών τόπων με τα νέα τοπόσημα αναφοράς μνήμης της πόλης.

Οι βασικές αρχές του σχεδίου, που ετέθησαν από τους μελετητές είναι:

Με το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο αναμένεται να αναδειχθούν και να επιλυθούν όλα τα επιμέρους ζητήματα-προβλήματα που εντοπίζονται κατά μήκος του μετώπου, ενώ κρίνεται αναγκαία η πρόβλεψη παρεμβάσεων και ρυθμίσεων που αποσκοπούν ειδικότερα:

-στην εξυγίανση και ανάπλαση της περιοχής του Δενδροποτάμου και των βυρσοδεψείων και στη λειτουργική ένωση, τόσο από την μία πλευρά με τις προτεινόμενες υπερτοπικές δραστηριότητες στην οδό 26ης Οκτωβρίου, όσο και από την άλλη πλευρά προς Καλοχώρι, με φιλοπεριβαλλοντικές αναστρέψιμες παρεμβάσεις.

-στη δημιουργία Μητροπολιτικού Δυτικού Πάρκου στο χώρο του παλιού σιδηροδρομικού σταθμού.

-στη δημιουργία των προϋποθέσεων  περιπατητικού άξονα από το νέο Μουσείο Ολοκαυτώματος έως την Πλατεία Ελευθερίας, διαμέσου των εγκαταστάσεων του παλαιού Εμπορευματικού Σταθμού, δημιουργώντας την πορεία μνήμης, σε ανάδειξη της Νεώτερης Ιστορίας της Θεσσαλονίκης.

-στη συνέχιση του άξονα περιπάτου και ποδηλάτου από τον 1ο προβλήτα του  ΟΛΘ έως τον Λευκό Πύργο.

-στην πολεοδομική ρύθμιση στο νότιο άκρο του Δήμου Θεσσαλονίκης, με ενιαία πολεοδομική αντιμετώπιση της περιοχής του ΟΜΜΘ – Ποσειδωνίου – Αλλατίνη και της εκτός σχεδίου παράκτιας περιοχής στο όριο με τον Δήμο Καλαμαριάς με τη  δημιουργία Ανατολικού Μητροπολιτικού Πόλου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

-στην ενεργοποίηση όλων των προβλεπόμενων και θεσμοθετημένων ρυθμίσεων στο παράκτιο μέτωπο του Δήμου Καλαμαριάς, δίνοντας τους ουσιαστικό χωροταξικό και πολεοδομικό περιεχόμενο.

-στην ολοκλήρωση των παρεμβάσεων έως το αγρόκτημα του ΑΠΘ, με τις ανάλογες ενεργοποιήσεις που προβλέπονται θεσμικά, για το παράκτιο τμήμα του Δήμου Πυλαίας-Χορτιάτη, ενισχύοντας τον Μητροπολιτικό χαρακτήρα τους, με την άμεση σύνδεση τους με την ιδιαίτερα αναπτυγμένη υπερτοπική περιοχή με χρήσεις του τριτογενή, σε συνδυασμό με την γραμμή επέκτασης του μετρό προς το αεροδρόμιο.

-στη δημιουργία Ανατολικού Μητροπολιτικού Πάρκου –Βοτανικού κήπου στην έκταση του ΑΠΘ πλησίον του αεροδρομίου.

-στη χωροθέτηση Ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης Κεντρικής Μακεδονίας ανάλογης δυναμικότητας με τις αντίστοιχες εγκαταστάσεις που λειτουργούν εκτός θεσμικού και αδειοδοτικού πλαισίου στο παραλιακό μέτωπο του Δήμου Πυλαίας –Χορτιάτη.

-στην επανάκτηση του ρόλου και των στοιχείων ανάπτυξης της παράκτιας περιοχής του Δήμου Θερμαϊκού, ως κύριας ζώνης θαλάσσιας αναψυχής του ΠΣΘ, με την επικαιροποίηση των δεδομένων και προβολή των αναμνήσεων των δεκαετιών του ’60 και ’70.

Από την περιοχή παρέμβασης έχουν εξαιρεθεί περιοχές που  έχουν δικό τους θεσμικό καθεστώς (ΟΛΘ, Αεροδρόμιο ”ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ”), όπου εκπονούνται ειδικές πολεοδομικές μελέτες  (περιοχή Σοφούλη Καλαμαριάς) ή έχουν πρόσφατες χωροθετήσεις που δεν αξιολογείται ως απαραίτητη η ενσωμάτωση τους στη μελέτη αυτή (Μαρίνα Δ.Ε. Πυλαίας – Τουριστική Ζώνη).

Οι παρεμβάσεις ανά περιοχή

Οι παρεμβάσεις που προβλέπονται είναι:

-Περιοχή Δήμου Δέλτα: Εφαρμογή της μελέτης του ΕΚΒΥ και δημιουργία του αλιευτικού καταφυγίου, όπου μπορεί να γίνει και στάση θαλάσσιας συγκοινωνίας. Σύνδεση -άξονας προς τα δυτικά- με περιπατητική διαδρομή πεζού και ποδηλάτου επί πασσαλόπηκτης ελαφριάς κατασκευής, δίχως την κατασκευή αναχώματος.

-Περιοχή Δήμου Αμπελοκήπων – Μενεμένης και Δήμου Θεσσαλονίκης: Ανάπλαση της κοίτης του Δενδροποτάμου, που θεωρείται και η αρχή της πορείας του Δυτικού Τόξου προς τα στρατόπεδα Μεγ. Αλεξάνδρου, Παπακυριαζή, Παύλου Μελά, Στρεμπενιώτη, το Επταπύργιο και τους Κήπους του Πασά. Αναγνωρίζεται ως κομβική περιοχή. Ανατολικά του Δενδροποτάμου η επόμενη περιοχή αναφοράς είναι το Δυτικό Μητροπολιτικό Πάρκο (χώρος Παλιού Εμπορευματικού Σταθμού) με την πορεία μνήμης από το Μουσείο Ολοκαυτώματος έως την πλατεία Ελευθερίας διαμέσου του «αστικού» τμήματος του ΟΛΘ. Σημαντική παρέμβαση αστικής ανάπλασης είναι επίσης αυτή επί της 26ης Οκτωβρίου, καθώς και η περιπατητική διαδρομή στα όρια του σχεδίου πόλης Θεσσαλονίκης και της χερσαίας ζώνης ΟΛΘ.

-Περιοχή Δήμου Θεσσαλονίκης: Για τη διαδρομή σύνδεσης της πλατείας Ελευθερίας με τον Λευκό Πύργο, ως συνέχεια αυτής από τον 1ο προβλήτα, προτείνεται επέκταση του κρηπιδώματος με κατασκευές αναστρέψιμες χωρίς εμπλησμό , ώστε να δημιουργηθούν προϋποθέσεις ασφαλούς περιπάτου σε συνέχεια του σημερινού κρηπιδώματος με παράλληλη μεταφορά της ζώνης ποδηλάτου στο απέναντι του κρηπιδώματος πεζοδρόμιο της Λεωφόρου Νίκης. Το πλάτος της διαδρομής μπορεί να είναι κυμαινόμενο, παρακολουθώντας τις προβολές των κάθετων αξόνων – ροών της πλατείας Αριστοτέλους – Αγ. Σοφίας – Γούναρη, Στρ. Καλλάρη. Οι ρυθμίσεις στη Νέα Παραλία περιορίζονται στην απομάκρυνση της παράτυπης στάθμευσης οχημάτων από των αναπλασμένο πρόσφατα χώρο, με δημιουργία νέων υπόγειων χώρων  στην απέναντι πλευρά της Λεωφόρου Μεγ. Αλεξάνδρου, καθώς και τη δημιουργία ποδηλατοδρόμου εκτός της αναπλασμένης περιοχής σε λωρίδα παρά την Λεωφόρο Μεγ. Αλεξάνδρου προς τη θάλασσα, ώστε να παραμένει εντός της αναπλασμένης ζώνης η κίνηση του ποδηλάτου μόνο ως αναψυχή. Η περιοχή της αναπλασμένης Νέας Παραλίας έχει άμεση σχέση με τις περιοχές των εκπονούμενων ΕΧΣ στο Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης, δηλαδή της ΔΕΘ, του νέου γηπέδου ΠΑΟΚ και των Κεραμείων Αλλατίνη διαμέσου κάθετων αξόνων και διαδρομών. Κομβική περιοχή θεωρείται αυτή του ΟΜΜΘ – Ποσειδώνιο – Αλλατίνη για την οποία προτείνεται η εκπόνηση   μελέτης ειδικών πολεοδομικών ρυθμίσεων. Κομβική περιοχή θεωρείται αυτή του ΟΜΜΘ – Ποσειδώνιο – Αλλατίνη για την οποία προτείνεται η εκπόνηση μελέτης ειδικών πολεοδομικών ρυθμίσεων. Η μελέτη θα επιτρέπει την απόδοση σε κοινή χρήση του περιβάλλοντος χώρου του Αλλατίνη και θα δημιουργήσει νέα μητροπολιτική ζώνη οργανωμένων αθλητικών εγκαταστάσεων κολύμβησης και ναυταθλητισμού με μετεγκατάσταση του Ποσειδώνιου εντός αυτής. Επίσης θα εντάξει στον αστικό ιστό τα κτίρια του ΟΜΜΘ με τη δημιουργία κεντρικής πλατείας σε κομβικό σημείο μεταξύ αυτών, επιτρέποντας τη δημιουργία νέων κτιριακών εγκαταστάσεων υψηλής αρχιτεκτονικής αξίας με χρήση κεντρικών λειτουργιών δημιουργώντας τον ανάλογο μητροπολιτικού επιπέδου πόλο πολιτισμού, θα χωροθετήσει τις ανάγκες για εκπαίδευση στα Διατηρητέα κτίσματα του Ελληνικού Δημοσίου (πρώην αποθήκες) και θα αποδώσει με πολεοδομικές ρυθμίσεις σε κοινή χρήση τον περιβάλλοντα χώρο των Διατηρητέων κτισμάτων του Αλλατίνη ταυτόχρονα με την  αποκατάσταση τους, δημιουργώντας νέα ενιαία οικοδομικά τετράγωνα σε χώρους παλιού σχεδίου και επεκτάσεις υπογειοποιώντας μερικώς την οδό Μαρία Κάλλας η μερικώς εκτρέποντάς τη.

-Περιοχή Δήμου Καλαμαριάς: Οι αντίστοιχοι άξονες – διαδρομές πεζού και ποδηλάτου παρά τις οδούς Σοφούλη και Πλαστήρα συμπληρώνονται με πολεοδομικές ρυθμίσεις τόσο στο πρώην Κυβερνείο όσο και στην πλαζ Αρετσούς. Η πλαζ Αρετσούς πέρα από την άμεση γειτνίαση της με το πρώην Στρατόπεδο Κόδρα για το οποίο επίκειται η εκπόνηση μελέτης ΕΧΣ, είναι αναγκαίο μετά την ολοκλήρωση της οριστικής απόδοσης της κατά χρήση από την ΕΤΑΔ στο Δήμο Καλαμαριάς, να αναπτυχθεί ως η πρώτη εντός του αστικού συγκροτήματος ασφαλής κολυμβητική περιοχή. Για τις υπόλοιπες όμορες εκτάσεις της ΕΤΑΔ προτείνονται χρήσεις γης  καθώς και ρυθμίσεις για το Αλιευτικό Καταφύγιο – Ιχθυόσκαλα Νέας Κρήνης.

-Περιοχή Δήμου Πυλαίας – Χορτιάτη και Δήμου Θέρμης: Στην περιοχή παρέμβασης περιλαμβάνεται η προτεινόμενη περιοχή επέκτασης της Δ.Ε. Πυλαίας ως Π.Ε.14 από το ΓΠΣ Πυλαίας. Οι νέες κατευθύνσεις για αυτή την πολεοδομική μελέτη είναι η ενσωμάτωση της γραμμής επέκτασης του ΜΕΤΡΟ προς Αεροδρόμιο, οι αναγκαίες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και η δημιουργία ζώνης παραλιακού κοινόχρηστου χώρου για την ανάπτυξη κολυμβητικών περιοχών στο μέτωπό της μετά από μελέτες και ακτομηχανικά έργα. Η ανάπτυξη του χώρου εκπαίδευσης και βοτανικού κήπου ως Ανατολικό Μητροπολιτικό Πάρκο – Βοτανικός Κήπος θεωρείται ως ένα ακόμη κομβικό σημείο της περιοχής παρέμβασης. Η σχέση του Αγροκτήματος του ΑΠΘ με τις νέες προτεινόμενες αναβαθμισμένες χρήσεις γης, σε συνδυασμό με την προβλεπόμενη στάση της γραμμής ΜΕΤΡΟ προς Αεροδρόμιο με όλες τις υποστηρικτικές χρήσεις της, τη στάση της θαλάσσιας συγκοινωνίας και την ανάδειξη του μη χαρακτηρισμένου υγροτόπου, δημιουργεί συνθήκες κατάργησης της ασυνέχειας στην περιοχή του Αεροδρομίου ”ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ”. Η πρόταση χωροθέτησης ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης δίπλα στις υπό πιθανή παραχώρηση έκταση στην Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας για την ανάπτυξη καινοτομικής ζώνης, συμπληρώνει λειτουργικά την προσπάθεια αναβάθμισης της περιοχής.

-Περιοχή Δήμου Θερμαϊκού: Η αναθεώρηση του πολεοδομικού σχεδίου των παράκτιων περιοχών του Δήμου Θερμαϊκού, όπως προτείνονται από το εγκεκριμένο ΓΠΣ με σύνταξη ειδικής πολεοδομικής μελέτης σε συνδυασμό με την θαλάσσια συγκοινωνία θα δημιουργήσει προϋποθέσεις για την τουριστική αξιοποίηση αυτής της αστικής περιοχής και επανάκτηση του ρόλου που διαδραμάτιζε η περιοχή αυτή τις δεκαετίες των 60-70.

Τοποθετήσεις

Ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων, Πάρις Μπίλλιας, εξήγησε ότι «κοινός στόχος όλων είναι να αποτελέσει το παραλιακό μέτωπο το νέο τοπόσημο της Θεσσαλονίκης. Πρέπει ενωμένοι να ξεπεράσουμε τα εμπόδια και τη γραφειοκρατία, επειδή πρόκειται για ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα. Θεωρώ ότι μέχρι σήμερα τα καταφέραμε καλά και επειδή όλοι αντιλαμβάνονται το σπουδαίο διακύβευμα θα προχωρήσουμε τηρώντας τα χρονοδιαγράμματα».

Ο δήμαρχος Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Λάζαρος Κυρίζογλου, εξέφρασε την ικανοποίησή του για την πορεία του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου και αναφέρθηκε στις μεγάλες πληγές ειδικά στη δυτική Θεσσαλονίκη, που θα κλείσουν με την υλοποίηση των σχεδιαζόμενων παρεμβάσεων. «Οφείλουμε να τηρήσουμε τα χρονοδιαγράμματα. Το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο είναι μια πολύ θετική πρωτοβουλία, διότι χωρίς σχέδιο δεν έχουμε τίποτα και δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι ουσιαστικό στο πιο προνομιακό κομμάτι της Θεσσαλονίκης, την παραλία της», δήλωσε.

Ο δήμαρχος Θέρμης, Θεόδωρος Παπαδόπουλος, χαρακτήρισε «πολύ σημαντική την προσπάθεια που γίνεται για πρώτη φορά να αποκτήσουμε για το παραλιακό μέτωπο ένα ενιαίο συνολικό σχεδιασμό, ως αποτέλεσμα συμφωνίας όλων των τοπικών φορέων. Η ασυμφωνία των προηγούμενων ετών μεταξύ των τοπικών φορέων κατατρέχει τη Θεσσαλονίκη».

Ο δήμαρχος Θερμαϊκού, Γιώργος Τσαμασλής, σημείωσε ότι «το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο είναι ένα εργαλείο αξιοποίησης της παραλιακής ζώνης, η κατάσταση της οποίας έφτασε σε ‘προσβλητικά’ επίπεδα και δεν τιμά κανέναν μας. Είναι ένα στοίχημα το οποίο θα πετύχουμε όλοι μαζί».

Ο δήμαρχος Δέλτα, Γιάννης Ιωαννίδης, επισήμανε ότι «αυτή η προσπάθεια αποτελεί ένα πεδίο συνεννόησης, για να αντιμετωπίσουμε πολύ μεγάλες βλάβες και ζημιές, οι οποίες άλλαξαν διαχρονικά τη φυσιογνωμία του παραλιακού μετώπου και να του δώσουν την αναπτυξιακή διάσταση, που θα έπρεπε να έχει».

Ο δήμαρχος Καλαμαριάς, Γιάννης Δαρδαμανέλης, τόνισε ότι «σπανίζουν πρωτοβουλίες όπως αυτή, που έχει δυο σημαντικά χαρακτηριστικά: τη συνεργασία και το σοβαρό σχεδιασμό. Υπάρχει η βούληση από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και η εγγύηση όλων των νέων διοικήσεων των Δήμων ότι θα φτάσουμε σε αποτέλεσμα. Πρώτο μας μέλημα είναι να ξαναζωντανέψουμε υποδομές και σημεία του παραλιακού μετώπου που είναι σε αχρησία. Να δώσουμε ζωή στις εγκαταλειμμένες εγκαταστάσεις και υποδομές και να φροντίσουμε οι παρεμβάσεις μας να είναι βιώσιμες».

Η αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης, Βούλα Πατουλίδου, υπογράμμισε ότι σε συνδυασμό με το μεγάλο πρόγραμμα Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης που υλοποιείται από την Περιφέρεια στη Θεσσαλονίκη, σε συνεργασία με τους Δήμους, επιτυγχάνεται κάτι που δεν έχει επιτευχθεί επί δεκαετίες στο πολεοδομικό συγκρότημα. «Αρχίσαμε μέσω της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης να υλοποιούμε τις παρεμβάσεις για την αναγέννηση του δυτικού παράκτιου μετώπου. Με το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο θεσμοθετούμε πια το αυτονόητο. Η Θεσσαλονίκη έχει ανάγκη από τη συνεργασία και τη συμφωνία όλων μας. Και οι Δήμοι με την Περιφέρεια πλέον συνεργάζονται στενά και βρίσκουν κοινό τόπο συνεννόησης», τόνισε.

Ο αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, Κώστας Γιουτίκας, δήλωσε ότι «για πρώτη φορά βλέπουμε το μεγάλο και το συνολικό και δεν λειτουργούμε αποσπασματικά. Η συγκυρία είναι ιστορική και αυτό το στοίχημα δεν θα το χάσουμε. Το ‘διαμάντι’ που λέγεται παραλιακό μέτωπο Θεσσαλονίκης είναι ένας θησαυρός αναξιοποίητος. Σήμερα κάνουμε το πρώτο ουσιαστικό βήμα για να αποκτήσει αυτή η μεγάλη περιοχή χρήσης γης και ένα ενιαίο σχέδιο ανάπτυξης. Είναι ένα οραματικό σχέδιο».

Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Πολεοδομίας και Βιώσιμης Κινητικότητας Πυλαίας – Χορτιάτη, Πάρης Τσογκαρλίδης, χαρακτήρισε τη σημερινή μέρα «ιστορική». «Το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο συνιστά μια οραματική παρέμβαση για τη δημιουργία της ‘Ριβιέρας της Θεσσαλονίκης’. Είναι ευτυχές γεγονός ότι επισπεύδουσα αρχή είναι η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Είναι ένα υπερτοπικό έργο, που θα χαρακτηρίσει την επόμενη μέρα της Θεσσαλονίκης», σημείωσε.

Ο εκπρόσωπος του δημάρχου Θεσσαλονίκης, επιστημονικός συνεργάτης Τεχνικών Θεμάτων και Υποδομών, Δημήτρης Μήτρου, είπε ότι «πρόκειται για μια πολύ σημαντική προσπάθεια και ήδη ο δήμαρχος Κωνσταντίνος Ζέρβας έχει δώσει οδηγίες για να μην υπάρξουν αδικαιολόγητες καθυστερήσεις, γι’ αυτό και ο Δήμος συνεργάζεται στενά με τους μελετητές».

Ο Περιφερειάρχης συνεχάρη τις υπηρεσίες της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, στο πρόσωπο του προϊσταμένου του Τμήματος Χωρικού Σχεδιασμού της Περιφέρειας Σάββα Λαδόπουλου, το ΤΕΕ/ΤΚΜ, τα υπηρεσιακά στελέχη των επτά Δήμων, τους μελετητές και τον ανάδοχο για την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης εντός του χρονοδιαγράμματος που είχε οριστεί.