Οι 7+1 ενότητες του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου για το Παραλιακό Μέτωπο της Θεσσαλονίκης


Ποια αφορούν το δήμο Δέλτα;

Μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί ο φάκελος του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου για το παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης, το οποίο προωθούν από κοινού η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, το Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας και οι παραλιακοί δήμοι.

Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είναι αυτή που έχει πλέον αναλάβει να τρέξει όλες τις διαδικασίες και να δρομολογήσει την εκπόνηση της μελέτης του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου, μια πρωτοβουλία που είχε ανακοινωθεί μόλις τον προηγούμενο Νοέμβριο από τον περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολο Τζιτζικώστα.

Τους τέσσερις μήνες που μεσολάβησαν έγινε η πρώτη διαβούλευση ανάμεσα στις αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας και των Δήμων, τόσο σε επίπεδο επικεφαλής (αντιπεριφερειάρχης – δήμαρχοι – αντιδήμαρχοι), όσο και σε υπηρεσιακό επίπεδο (συστάθηκαν μάλιστα ανά δήμο ομάδες εργασίας και έχουν συνταχθεί και πρακτικά).

«Η πρώτη διαβούλευση ολοκληρώθηκε και μάλιστα πήγε εξαιρετικά καλά και γρήγορα, ενδεικτικό της διάθεσης που υπάρχει κι από την πλευρά των δήμων για να υλοποιηθεί αυτό το πολύ σημαντικό έργο, που θα βάλει τους κανόνες και θα θεμελιώσει την ανάπτυξη, την αντιμετώπιση των σημερινών προβλημάτων, και την προοπτική αξιοποίησης όλου του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης. Θα δανειστώ τη φράση που είχε πει ο περιφερειάρχης, Απόστολος Τζιτζικώστας, στην παρουσίαση της πρωτοβουλίας ότι όλοι οι τοπικοί φορείς διαμορφώνουμε μαζί τη νέα ταυτότητα της Θεσσαλονίκης, το νέο brand name των επόμενων δεκαετιών για τη Θεσσαλονίκη. Οι δήμοι ήξεραν πολύ καλά τι ήθελαν σε αυτή την πρώτη διαβούλευση και είχαν ένα σοβαρό επίπεδο ετοιμότητας. Οι θέσεις τους ήταν στη βάση των γενικών πολεοδομικών σχεδίων τους, τα οποία άλλωστε κι εμείς μέσω του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου θέλουμε να σεβαστούμε κι όχι να ανατρέψουμε. Το κλίμα ήταν θετικό», τόνισε ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, Κώστας Γιουτίκας.

Το χρονοδιάγραμμα

Συναντήσεις θα γίνουν το επόμενο διάστημα και με την Αττικό Μετρό ΑΕ και με την Εγνατία Οδό ΑΕ και με την Κτηματολόγιο ΑΕ, ενώ θα ακολουθήσει ευρεία διαβούλευση και με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.

Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας θα κάνει δημόσια παρουσίαση των αποτελεσμάτων της διαβούλευσης και έχει ήδη προσδιορίσει τα επόμενα βήματα. Με βάση το σχεδιασμό:

– Στις αρχές του καλοκαιριού θα έχει γίνει η εξειδίκευση και θα έχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός, με την ανάδειξη του αναδόχου, που θα εκπονήσει τη μελέτη του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου.

– Το Σεπτέμβριο αναμένεται να έχει λήξει η διαδικασία των δεσμευτικών προεγκρίσεων.

– Στο τέλος του έτους ο ανάδοχος θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει τη μελέτη και να σταλεί πλέον ο φάκελος του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου έτοιμος στα συναρμόδια υπουργεία, αφού στη διάρκεια της εκπόνησης της μελέτης θα έχει γίνει ευρεία διαβούλευση με τους φορείς.

– Το αργότερο ως την άνοιξη του 2019 για το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο για το παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης θα έχει εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα.

Την πρωτοβουλία του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου για το παραλιακό μέτωπο της πόλης «αγκάλιασε» άλλωστε και η κυβέρνηση, καθώς είναι το θεσμικό εργαλείο που θα επιτρέψει την ασφαλή σχεδίαση και ολοκλήρωση του παραλιακού μετώπου. Είναι το εργαλείο που θα ορίζει τα δεδομένα των έργων, μελετών και ρυθμίσεων για το χωρικό σχεδιασμό των περιοχών, ανεξάρτητα από τα διοικητικά τους όρια, για την ανάπτυξη έργων μητροπολιτικής κλίμακας και στρατηγικής σημασίας. Είναι το εργαλείο που βάζει τους κανόνες και τη βάση πάνω στην οποία θα στηθεί η προοπτική του μοναδικού (και αναξιοποίητου) αυτού θησαυρού της Θεσσαλονίκης, ώστε να γίνουν οι κατάλληλες παρεμβάσεις αντιμετώπισης των προβλημάτων του και ενοποίησής του (ενιαία πολεοδομική ρύθμιση).

Στόχος της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, του ΤΕΕ/ΤΚΜ και των δήμων Δέλτα, Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς, Πυλαίας – Χορτιάτη, Θέρμης και Θερμαϊκού είναι να δημιουργηθεί μια συνεχόμενη παράκτια ζώνη αναψυχής και ένας μεγάλος άξονας περιπάτου, που θα επιτρέπει την απρόσκοπτη παραθαλάσσια μετακίνηση των πολιτών με τα πόδια ή με ποδήλατο. Μια ζώνη, που θα συνδέεται με τη θαλάσσια συγκοινωνία, με τις μελλοντικές επεκτάσεις του μετρό της Θεσσαλονίκης προς το αεροδρόμιο και μια ζώνη που θα συνδέει υφιστάμενους χώρους πολιτισμού, αθλητισμού και υπαίθριας αναψυχής, με την ανάδειξη και ενσωμάτωση όλων των νέων ανάλογων χρήσεων και παρεμβάσεων. Στο σχεδιασμό προβλέπεται η κατάργηση της ασυνέχειας και η ενοποίηση των ιστορικών τόπων, με τα νέα τοπόσημα αναφοράς μνήμης της πόλης. Ο σχεδιασμός για το παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης, από το Καλοχώρι ως το Αγγελοχώρι θα είναι ενιαίος, κάτι που αποτέλεσε και το στόχο του εκτενούς αφιερώματος της Voria.gr, για να μπει ένα τέλος στους αποσπασματικούς σχεδιασμούς και να αξιοποιήσει αυτή η πόλη το σημαντικότερο ίσως συγκριτικό της πλεονέκτημα.

Οι επτά συν μία ενότητες

Περιγράφοντας το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ, Πάρης Μπίλλιας, είχε τονίσει ότι όλα μέχρι σήμερα λειτουργούσαν αποσπασματικά στο παραλιακό μέτωπο, όμως το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο είναι μια μεγάλης κλίμακας και μητροπολιτικού χαρακτήρα παρέμβαση, είναι η εκκίνηση για κάτι ολοκληρωμένο και ουσιαστικό στην παραλιακή ζώνη.

Το μητροπολιτικό παραλιακό τμήμα της Θεσσαλονίκης οργανώθηκε σε επτά συν μία ενότητες:

1. Δυτική πλευρά στην περιοχή του Δενδροποτάμου και στην αρχή της οδού 26ης Οκτωβρίου ως τα Δικαστήρια.

2. Πορεία μνήμης από την Πλατεία Ελευθερίας μέχρι το Μουσείο Ολοκαυτώματος.

3. Άξονας περιπάτου Λεωφόρου Νίκης.

4. Περιοχή Μεγάρου Μουσικής – Ποσειδωνίου – Αλλατίνη μέχρι τα όρια του Δήμου Καλαμαριάς.

5. Παράκτια ζώνη Δήμου Καλαμαριάς, που παρακολουθεί τις οδούς Σοφούλη και Πλαστήρα.

6. Περιοχές ένθεν κακείθεν της Λεωφόρου Γεωργικής Σχολής μετά την Περιφερειακή Τάφρο έως το Αγρόκτημα του ΑΠΘ (Πράσινα Φανάρια).

7. Καλοχώρι – Δενδροπόταμος.

8. Περιοχή Δήμου Θερμαϊκού (με δεδομένες όμως τις παρεμβάσεις).

 

 

Πηγή: voria.gr