Οριστικά στα ΚΤΕΛ οι 6 επαρχιακές γραμμές του Ο.Α.Σ.Θ


Τι προβλέπει η συμφωνία;

Έπειτα από διαπραγματεύσεις οι οποίες διήρκεσαν αρκετό καιρό, με τον τελευταίο μήνα να είναι εντατικές, ΟΑΣΘ και ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης ήρθαν σε κατ’ αρχήν συμφωνία για την εκχώρηση μέρους του συγκοινωνιακού έργου το οποίο εκτελεί σήμερα ο ΟΑΣΘ, προς το ΚΤΕΛ. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της η συμφωνία έκλεισε πριν από ελάχιστες ημέρες και το περιεχόμενό της έχει σταλεί στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προκειμένου να λάβει και την έγκριση του υπουργού Χρήστου Σπίρτζη. Εν συνεχεία θα αποσταλεί για τον αναγκαίο έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο ώστε να υπογραφεί και να τεθεί σε εφαρμογή το συντομότερο δυνατόν.

Σύμφωνα με κυβερνητική πηγή πρόθεση του υπουργείου είναι η συμφωνία να αρχίσει να υλοποιείται ει δυνατόν από την 1η Απριλίου ώστε να ανασάνει κάπως ο ΟΑΣΘ, καθώς θα απαλλαγεί από έξι λεωφορειακές γραμμές της υπαίθρου της Θεσσαλονίκης. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, το ΚΤΕΛ δεν δύναται να ανταποκριθεί σε αυτήν την επιθυμία του υπουργείου καθώς θα πρέπει προηγουμένως να προχωρήσει στην αγορά επιπλέον λεωφορείων προκειμένου να υλοποιήσει το συγκεκριμένο συγκοινωνιακό έργο. Όμως, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, για να προχωρήσει το ΚΤΕΛ στην αγορά των νέων λεωφορείων θα πρέπει να έχει υπογραφεί η συμφωνία, αφού προηγουμένως θα έχει περάσει όλους τους αναγκαίους προσυμβατικούς ελέγχους. Αυτό σημαίνει ότι η εκχώρηση του συγκοινωνιακού έργου στο ΚΤΕΛ δύσκολα θα μπορέσει να γίνει πριν από τον Μάιο, ενδεχομένως και Ιούνιο.

Η διαπραγμάτευση

Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ του ΟΑΣΘ και του ΚΤΕΛ υπήρξαν εντατικές κατά τις τελευταίες περίπου τρεις εβδομάδες. Σε αυτές συμμετείχαν εκ μέρους του ΟΑΣΘ ο πρόεδρος Στέλιος Παππάς και εκ μέρους του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης ο πρόεδρος Στέφανος Τσόλης. Σύμφωνα με αρμόδια πηγή υπήρξαν αρκετά προβλήματα τα οποία έπρεπε να ξεπεραστούν και δεν ήταν λίγες οι φορές που η διαπραγμάτευση φαινόταν να οδηγείται σε ναυάγιο. Γι’ αυτό και χρειάστηκε να υπάρξει παρέμβαση και από τον ίδιο τον υπουργό Μεταφορών ώστε να ξεπεραστούν κάποια αδιέξοδα και να οδηγηθούν οι δύο πλευρές σε συμφωνία.

Πόσο είναι το κόστος

Από τα σοβαρότερα σημεία τριβής ήταν το ύψος της αποζημίωσης την οποία θα καταβάλει το κράτος προς το ΚΤΕΛ καθώς και ο τρόπος καταβολής ώστε να υπάρξουν οι αναγκαίες διασφαλίσεις. Επ’ αυτού οι δύο πλευρές αποφεύγουν προς το παρόν να μιλήσουν με στοιχεία. Ωστόσο, σύμφωνα με κυβερνητική πηγή το ύψος της κρατικής αποζημίωσης θα κυμαίνεται γύρω στα 5 εκατ. ευρώ ετησίως για το σύνολο του συγκοινωνιακού έργου, παλαιού και νέου, το οποίο θα εκτελεί το ΚΤΕΛ για λογαριασμό του ΟΑΣΘ. Υπενθυμίζεται ότι το ΚΤΕΛ εκτελεί ήδη από το 2011 έργο για λογαριασμό του ΟΑΣΘ, σε περιοχές των δήμων Λαγκαδά και Βόλβης. Μαζί με τις έξι νέες γραμμές οι οποίες θα του εκχωρηθούν με την υπό έγκριση συμφωνία, υπολογίζεται ότι το ΚΤΕΛ θα διατρέχει το χρόνο συνολικά περί τα 3 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα για λογαριασμό του ΟΑΣΘ.

Ένα επιπλέον σημείο τριβής ήταν ο τρόπος καταβολής της κρατικής αποζημίωσης. Εάν δηλαδή αυτή θα προκαταβάλλεται, όπως γίνεται με τον ΟΑΣΘ ή εάν θα καταβάλλεται εκ των υστέρων, μετά την εκκαθάριση των εισπράξεων από τα εισιτήρια.

Οι μέτοχοι του ΚΤΕΛ φοβούνται πως η εκκαθάριση των εισπράξεων από τα εισιτήρια μπορεί να καθυστερεί για μήνες με αποτέλεσμα να χρειάζεται οι ίδιοι να χρηματοδοτούν από την τσέπη τους το συγκοινωνιακό έργο και να εισπράττουν εκ των υστέρων τα χρήματα. Επίσης, το ΚΤΕΛ έθεσε και μια σειρά άλλους όρους, όπως για παράδειγμα να προβλέπεται “ρήτρα πετρελαίου” ώστε να μην προκύπτουν ζημίες από τυχόν αύξηση στην τιμή του καυσίμου κ.ο.κ.

Ποιες είναι οι γραμμές που παίρνει το ΚΤΕΛ

Στο ΚΤΕΛ θα εκχωρηθούν έξι λεωφορειακές γραμμές και συγκεκριμένα οι γραμμές 85, 86, 89, 90, 91,92 οι οποίες αφορούν τα εξής δρομολόγια:

1.    Θεσσαλονίκη-Ευαγγελίστρια με ενδιάμεσες στάσεις σε Λητή, Άσσηρο, Κριθιά, Δορκάδα, Λευκοχώρι, Ξυλόπολη.
2.    Θεσσαλονίκη-Λαγκαδίκια με ενδιάμεσες στάσεις Καβαλάρι, Άγιος Βασίλειος-Βασιλούδι, Λαγυνά, Αδραμέρι.
3.    ΚΤΕΛ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ-Άγιος Αθανάσιος, Γέφυρα, Βαθύλακκος-Διασταύρωση Νέου Αγιονερίου-Πρόχωμα-Καστανάς-Ακροπόταμος.
4.    Μάλγαρα-Κουφάλια με ενδιάμεσες στάσεις Χαλκηδόνα, Παρθένι, Άδενδρο, Βραχιά-Κύμινα.
5.    Λαγκαδάς-Ανάληψη με ενδιάμεσες στάσεις Κολχικό, Δρακόντιο, Ανάληχη, Περιβολάκι.
6.    Κουφάλια-Άθυρα-Λιβαδίτσα-Ραχώνα.

Στη συμφωνία προβλέπεται ότι το ΚΤΕΛ υποχρεούται να διατηρήσει τον ίδιο αριθμό δρομολογίων όπως είναι σήμερα και επιπλέον, το ίδιο κόστος εισιτηρίου που είναι ένα ευρώ.

Προκειμένου να ανταποκριθεί το ΚΤΕΛ στο επιπλέον συγκοινωνιακό έργο που αναλαμβάνει, πρόκειται να προχωρήσει στην αγορά ειδικών μεταχειρισμένων λεωφορείων χωρητικότητας περίπου 80 ατόμων εκ των οποίων οι 50 θα είναι καθήμενοι. Υπολογίζεται ότι θα χρειαστούν από 17 έως 26 λεωφορεία καθημερινά, προκειμένου να καλυφθεί το επιπλέον συγκοινωνιακό έργο.

Αντιστοίχως, στον ΟΑΣΘ υπολογίζουν ότι από την εκχώρηση του συγκοινωνιακού έργου θα εξοικονομηθούν περί τα 21 λεωφορεία και περίπου 60 οδηγοί, προκειμένου να αξιοποιηθούν στις γραμμές εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος.

 

 

Πηγή: voria.gr