Τι εμποδίζει τη διαδικασία εκχώρησης;
Η αρχική επιδίωξη ήταν όλες οι διαδικασίες για την εκχώρηση του επιπλέον συγκοινωνιακού έργου του ΟΑΣΘ στο ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης να ολοκληρωθούν μέσα στον Νοέμβριο, ώστε από τις αρχές του 2020 άλλες 26 λεωφορειακές γραμμές της υπαίθρου του νομού να περάσουν στο ΚΤΕΛ. Ωστόσο, δύο σημαντικά εμπόδια, ένα διαδικαστικό και ένα οικονομικό, τρενάρουν την υπογραφή της σύμβασης και μεταθέτουν προς τα πίσω την υλοποίηση του έργου από το οποίο προσδοκά να ωφεληθεί και το πολεοδομικό συγκρότημα, καθώς θα αυξηθεί ο αριθμός των διαθέσιμων λεωφορείων του ΟΑΣΘ τα οποία δρομολογούνται σήμερα στις γραμμές εκτός πόλης.
Τροποποίηση του νόμου
Η σύμβαση εκχώρησης του συγκοινωνιακού έργου θα υπογραφεί ανάμεσα στον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης και στο ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης και ως εκ τρίτου συμβαλλόμενος θα υπογράφει και ο ΟΑΣΘ. Για να συμβεί όμως αυτό, θα πρέπει ο ΟΑΣΘ να υφίσταται. Με βάση τον ισχύοντα νόμο 4482/2017 με τον οποίο κρατικοποιήθηκε ο Οργανισμός, στις 3 Δεκεμβρίου 2019, δηλαδή σε 21 ημέρες από σήμερα, ο ΟΑΣΘ παύει να υφίσταται καθώς αυτή είναι η καταληκτική ημερομηνία λειτουργίας του υπό καθεστώς εκκαθάρισης.
Συνεπώς, απαιτείται νομοθετική τροπολογία με την οποία θα δίνεται παράταση στο σημερινό καθεστώς λειτουργίας του ΟΑΣΘ. Σύμφωνα με κυβερνητική πηγή η συγκεκριμένη τροπολογία, μαζί και με άλλες που θα αφορούν τον ν.4482/2017 είναι υπό επεξεργασία και πρόκειται σύντομα να έρθουν στη Βουλή προς ψήφιση. Σύμφωνα με την ίδια πηγή η τροπολογία θα προβλέπει τριετή παράταση στο σημερινό καθεστώς λειτουργίας του ΟΑΣΘ, όση θα είναι και η διάρκεια της σύμβασης με το ΚΤΕΛ η οποία προβλέπεται να είναι για δύο συν ένα χρόνια.
Τα εκδοτικά μηχανήματα
Το δεύτερο εμπόδιο εξ αιτίας του οποίου καθυστερεί η υπογραφή της σύμβασης είναι οικονομικής φύσεως. Το ΚΤΕΛ ζητά η δαπάνη, ύψους περίπου 500.000 ευρώ, για την αγορά των αυτόματων μηχανημάτων έκδοσης εισιτηρίων καθώς και των ακυρωτικών μηχανημάτων τα οποία θα τοποθετηθούν πάνω στα λεωφορεία, να καλυφθεί από τον ΟΣΕΘ. Όπως αναφέρει ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ Στέφανος Τσόλης “στις έξι γραμμές στις οποίες εκτελούμε από τον Μάιο δρομολόγια, εισιτήρια κόβει ο οδηγός. Πρόκειται για γραμμές με σχετικά μικρό αριθμό επιβατών. Αυτό δεν μπορεί όμως, να γίνει και στις υπόλοιπες γραμμές, π.χ. του Ωραιοκάστρου όπου η επιβατική κίνηση είναι μεγάλη. Εάν δεν υπάρχει εκδοτικό μηχάνημα και είναι αναγκασμένος ο οδηγός να κόβει εκείνος τα εισιτήρια τότε το δρομολόγιο θα θέλει διπλάσιο και τριπλάσιο χρόνο για να ολοκληρωθεί”. Συμπληρώνει, επίσης, πως “εάν η σύμβαση ήταν μακροχρόνια τότε θα μπορούσε το ΚΤΕΛ να καλύψει εκείνο τη δαπάνη αγοράς αυτών των μηχανημάτων, όμως, εάν μετά δύο χρόνια μας πει ο ΟΑΣΘ ότι δεν επιθυμεί τη συνέχιση της συνεργασίας μας εμείς θα μείνουμε με εκατοντάδες μηχανήματα, ουσιαστικά άχρηστα”.
Οι διαδικασίες
Με δεδομένες αυτές τις δύο εκκρεμότητες υπογραφή της σύμβασης δεν μπορεί να γίνει νωρίτερα από το επόμενο δεκαπενθήμερο. Στη συνέχεια η σύμβαση θα πρέπει να πάει στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο, κάτι που αναμένεται να γίνει οριακά έως τις γιορτές των Χριστουγέννων, έναντι του τέλους Νοεμβρίου που προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός. “Εάν λήξει η υπόθεση ως τα Χριστούγεννα, ανάληψη συγκοινωνιακού έργου πριν από τις αρχές Φεβρουαρίου δεν βλέπω να μπορούμε να κάνουμε καθώς απαιτείται αγορά λεωφορείων, προσλήψεις οδηγών καθώς και άλλες προετοιμασίες οι οποίες απαιτούν χρόνο. Εάν δεν προλάβουμε ούτε ως το τέλος του χρόνου, τότε η υπόθεση θα καθυστερήσει ακόμη περισσότερο”, σημειώνει ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ.