Το Πρώτο Δημοτικό Σχολείο Διαβατών σε Γαλλία και Πορτογαλία


Στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus Project.

Το 1ο Δημοτικό Σχολείο Διαβατών για δεύτερη φορά συμμετέχει στα ευρωπαϊκά προγράμματα Erasmus+  για το χρονικό διάστημα 2019 – 2021.

Στο ένα από τα δύο προγράμματα που συμμετέχει το σχολείο, συντονίστρια χώρα είναι η Γαλλία και παίρνουν μέρος εκτός από την Ελλάδα, η Ισπανία, η Κροατία και η Βουλγαρία.

Ο τίτλος του προγράμματος είναι:«Biodiversity, a challenge for tomorrow» και πραγματεύεται θέματα βιοποικιλότητας και την αναγκαιότητα διατήρησης της οικολογικής αλυσίδας ως προϋπόθεση για την επιβίωση του πλανήτη.

Η πρώτη συνάντηση των χωρών-μελών, πραγματοποιήθηκε στο Chateauroux  της Γαλλίας, από τις 4 έως τις 8 Νοεμβρίου 2019, όπου προγραμματίστηκε από τη συντονίστρια χώρα, μια σειρά σεμιναρίων σχετικών με το θέμα του προγράμματος.

Για το λόγο αυτό, δύο εκπαιδευτικοί του σχολείου, και συγκεκριμένα ο Δημήτριος Σεμερτζής και η Αικατερίνη Τρυφωνίδου, ταξίδεψαν στη Γαλλία, προκειμένου να παρακολουθήσουν τα σεμινάρια αυτά.

Την πρώτη μέρα οι αποστολές όλων των χωρών, επισκέφτηκαν ένα Δημοτικό Σχολείο κι ένα νηπιαγωγείο και ενημερώθηκαν για το εκπαιδευτικό σύστημα της Γαλλίας. Εντυπωσιακή ήταν η κτιριακή και υλικοτεχνική υποδομή των σχολείων, καθώς και η πολύ καλή οργάνωση και στήριξη του Δήμου προς αυτά. Το μεσημέρι της ίδιας μέρας, μαζί με μαθητές και μαθήτριες του Δημοτικού Σχολείου Descartes, επισκέφτηκαν τα φυτώρια του Δήμου όπου παρακολούθησαν τα παιδιά να μαθαίνουν για κάποια είδη φυτών και να φυτεύουν σπόρους σε γλαστράκια, τα οποία στη συνέχεια πήραν μαζί τους στο σχολείο. Επίσης είχαν την ευκαιρία να  γνωρίσουν τις κλιματικές συνθήκες ενός τροπικού δάσους, στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο των φυτωρίων, και να μάθουν για τα είδη φυτών που ζουν εκεί.

Τις επόμενες μέρες ακολούθησαν δύο σεμινάρια για τα έντομα από τους καθηγητές Matthieu Roffet και Jp. Martin, ένα σεμινάριο για τρόπους διδασκαλίας των φυτών κι ένα σεμινάριο για τα φυτά στην τέχνη από τον καθηγητή Bruno Forget.

Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με την επίσκεψη στη γειτονική πόλη Bourges, όπου ξεναγήθηκαν στο κάστρο του Bouges με τους υπέροχους κήπους, στο παλάτι του Jacques Coeur και στον καθεδρικό ναό της πόλης.

Όλες οι αποστολές έμειναν ενθουσιασμένες, τόσο από το επίπεδο των σεμιναρίων όσο και από την ζεστή φιλοξενία των οικοδεσποτών Γάλλων συναδέλφων.

Στο δεύτερο ευρωπαϊκό πρόγραμμα με τίτλο «Growing up with Values from Storytelling», το σχολείο μας συμμετείχε πρόσφατα στην 1η διεθνή συνάντηση που διοργανώθηκε από τους Πορτογάλους συντονιστές του προγράμματος, διάρκειας μιας εβδομάδας, (11/11 – 16/11/2019) και με δια ζώσης παρουσία 2 εκπαιδευτικών και 4 μαθητών. Στο πρόγραμμα αυτό οι συμπράξεις ανταλλαγών αφορούνσε 5 σχολεία Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, από την Πορτογαλία, τη Ρουμανία, τη Βουλγαρία, την Τουρκία και την Ελλάδα.

Στην 1η διεθνή συνάντηση, το σχολείο εκπροσωπήθηκε από τον Υποδιευθυντή κ. Βασίλη Ρεγκόπουλο και τη Συντονίστρια του προγράμματος κα. Βούλα Καρυπίδου, καθώς και από τους μαθητές και μαθήτριες της ΣΤ’ τάξης, Ιωάννα Μπαρμπούδη, Δημοκράτη Ζυγγιρίδη, Ελένη Λιοτοπούλου και Οργκίτο Πότσκα.

Καθ ‘όλη τη διάρκεια της διεθνούς εβδομάδας το πρόγραμμα ήταν πλούσιο και διαφοροποιημένο, βασισμένο στο θέμα του έργου – που αφορά στις παγκόσμιες Αξίες μέσω της παιδικής λογοτεχνίας. Οι μαθητές συμμετείχαν σε παιχνίδια για Αξίες, παρακολούθησαν μια δραματοποίηση της ιστορίας “The Little Black Sheep” που αφορά στη σπουδαιότητα της αποδοχής της διαφορετικότητας, είχαν ένα εθελοντικό εργαστήριο με θέμα τις διαπροσωπικές σχέσεις και αποκάλυψαν αξίες που σχετίζονταν με τους ιστορικούς χώρους του κέντρου της πόλης Braga. Επίσης, το ημερήσιο ταξίδι στο Πόρτο επικεντρώθηκε σε δραστηριότητες με θεματολογία τις ιστορίες και τα παραμύθια, τόσο στο εργαστήριο βιβλιοδεσίας του Εθνικού Μουσείο Εκτύπωσης, όσο και στο Μουσείο “World of Discoveries”, όπου έμαθαν για τις περιπέτειες των πορτογαλικών εξερευνήσεων.

Η επαφή με τις οικογένειες των μαθητών του πορτογαλικού σχολείου Edifacoop, στο τέλος της ημέρας ή της νύχτας, τους επέτρεψε να κατανοήσουν καλύτερα την πορτογαλική κουλτούρα, την κουζίνα και τις οικογενειακές αξίες. Η εμπειρία αυτή τονώθηκε με πολιτιστικές επισκέψεις στο ιστορικό κέντρο της Μπράγκα, στα θρησκευτικά μνημεία Bom Jesus do Monte και στο Ιερό Sameiro, καθώς και στο κέντρο της πόλης του Πόρτο και με την οργάνωση από το προσωπικό του σχολείου ενός παραδοσιακού δείπνου, με πλούσια τοπικά εδέσματα, χορούς και τραγούδια της περιοχής.

Η 1η συνάντηση θεωρείται πολύ σημαντική, γιατί δόθηκε η δυνατότητα δια ζώσης γνωριμίας, συζήτησηςκαι ευθυγράμμισης των μελλοντικών στόχων, δραστηριοτήτων και κινητικοτήτων του έργου. Επιπλέον, δόθηκε η δυνατότητα συμμετοχής μαθητών και εκπαιδευτικών των σχολείων-εταίρων που δεν ταξίδεψαν στην Πορτογαλία, μέσω κοινής τηλεδιάσκεψης στην οποία όλες οι χώρες παρουσίασαν κάποιο παραδοσιακό τραγούδι ή χορό.

Την τελευταία μέρα, το σχολείο-συντονιστής παρέδωσε στο βουλγαρικό σχολείο, το οποίο είναι υπεύθυνο για την επόμενη Διεθνή Συνάντηση, ένα κεντημένο λινό ύφασμα, τυπικό της περιοχής Minho, με το όνομα του έργου. Οπότε, κάθε χώρα, με τη σειρά της ως σχολείο υποδοχής, θα πρέπει να παρουσιάσει το αντίστοιχο κομμάτι χειροποίητου υφάσματος προκειμένου να δημιουργηθεί στο τέλος του προγράμματος ένα ενοποιημένο χειροποίητο υφαντό που θα αντιπροσωπεύει την ενότητα μεταξύ όλων των εταίρων.

Στην 1η αυτή συνάντηση, οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να επισκεφθούν τις σχολικές εγκαταστάσεις, να παρακολουθήσουν την καθημερινότητα στο σχολείο αυτό και να γνωρίσουν τόσο τη φιλοσοφία, όσο και το εκπαιδευτικό σύστημα. Οι δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν ήταν σύμφωνες τόσο με τις Εκπαιδευτικές και Διδακτικές αξίες του, όσο και με τον Ετήσιο Σχεδιασμό των δραστηριοτήτων του.

Η 1η διεθνής συνάντηση ήταν εξαιρετική από πλευράς οργάνωσης και πολύ παραγωγική, καθώς επέτρεψε τη στενότερη συνεργασία μεταξύ των συμμετεχόντων. Μαθητές και εκπαιδευτικοί επωφελήθηκαν από τις δραστηριότητες του προγράμματος και εμπλούτισαν τις εμπειρίες τους.

Οι μαθητές που ταξίδεψαν στην Πορτογαλία συνάντησαν συνομηλίκους τους από διαφορετικές χώρες και πολιτισμούς, δημιούργησαν φιλίες, ανέπτυξαν την ευρωπαϊκή τους συνείδηση και διεύρυναν τους ορίζοντές τους. Επίσης, ανέπτυξαν τις κοινωνικές, επικοινωνιακές και γλωσσικές δεξιότητές τους και ξεπέρασαν εμπόδια, όπως η ανάγκη επικοινωνίας σε ξένη γλώσσα, η λειτουργία μακριά από την οικογένεια και η πιθανή συναισθηματική πίεση που αυτή δημιουργεί.

Οι εκπαιδευτικοί από τα σχολεία εταίρους συναντήθηκαν με τους συναδέλφους τους από διαφορετικές χώρες και πολιτισμούς, ανέπτυξαν τις επαγγελματικές και γλωσσικές τους ικανότητες, αντάλλαξαν ιδέες, μεθόδους διδασκαλίας και εμπειρίες με τους ξένους συναδέλφους τους, παρακολούθησαν και συμμετείχαν σε δραστηριότητες με θέμα τις αξίες, οι οποίες ήταν παράδειγμα και πηγή έμπνευσης για τη δουλειά τους.

Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε θερμά, τον εκπαιδευτικό οργανισμό Edifacoop για την άψογη οργάνωση σε όλους τους τομείς και την πολύ ζεστή φιλοξενία που μας παρείχε, καθώς επίσης και τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς και μαθητές για την υπέροχη συνεργασία και παρέα σε όλη τη διάρκεια της εβδομάδας. Οι εικόνες, τα συναισθήματα και οι αναμνήσεις που έχουν δημιουργηθεί θα παραμείνουν ανεξίτηλες στο χρόνο.