Στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Κτήρια-κουφάρια που θυμίζουν ταινίες του Αγγελόπουλου, αποθήκες που μοιάζουν με… εκκλησίες και το πρώτο κτήριο στη Θεσσαλονίκη που χρησιμοποίησε μπετόν είναι κάποιοι μόνο από τους «θησαυρούς» που κρύβει το λιμάνι και αποφάσισε να παρουσιάσει το Open House με τη δράση του Open Walk: Λιμάνι.
Στο πλαίσιο του Open Walk, που ξεκίνησε σήμερα και ολοκληρώνεται αύριο, διοργανώνονται δωρέαν ξεναγήσεις στον χώρο του λιμανιού και στα βασικά του κτήρια.
Η ιστορία του λιμανιού είναι απόλυτα συνυφασμένη με αυτή της πόλης, καθώς με το που «γεννιέται» η Θεσσαλονίκη «γεννιέται» και το λιμάνι της το 315 π.Χ.. Η κίνηση στο λιμάνι θα αυξηθεί κατά πολύ τα βυζαντινά χρόνια. Αρχίζει να παίρνει τη σύγχρονη μορφή του με την κατεδάφιση του τείχους της πόλης τον 19ο αιώνα. Όταν η Θεσσαλονίκη αρχίζει να συνδέεται σιδηροδρομικά το 1888 με την Ευρώπη και την Κωνσταντινούπολη, το εμπορικό ενδιαφέρον για την πόλη αυξάνεται και το 1904 κατασκευάζονται οι πρώτες αποθήκες του λιμανιού από μια γαλλική κατασκευαστική.
Θα περάσουν αρκετά χρόνια ωστόσο 1904 μέχρι την επέκταση του λιμανιού προς τα δυτικά, διαδικασία που θα ξεκινήσει ουσιαστικά το 1953 και θα ολοκληρωθεί περίπου το 1990 με την ολοκλήρωση των έργων για την έκτη προβλήτα.
Α’ Προβλήτα
Οι αποθήκες της πρώτης προβλήτας, η οποία έχει ταυτιστεί με τον πολιτιστικό και δημόσιο χαρακτήρα, κατασκευάστηκαν το 1904. Κρίθηκαν διατηρητέες το 1996 και ανακαινίσθηκαν το 1997 με σκοπό να φιλοξενήσουν καλλιτεχνικούς φορείς, όπως το μουσείο κινηματογράφου, και μοντέρνας τέχνης, αλλά και διάφορες καλλιτεχνικές και ψυχαγωγικές δράσεις, όπως φεστιβάλ, εκθέσεις και events.
Ωστόσο η ανακαίνιση δεν σταμάτησε στις αποθήκες μόνο, καθώς το 2011 ξεκίνησε η ήπια ανάπλαση όλου του χώρου από την αρχιτεκτόνισσα Κυριακή Ουδατζή. Για την ανάπλαση χρησιμοποιήθηκαν πληροφορίες από ιστορικά αρχεία για την ιστορία και τη μορφολογική εξέλιξη του σημείου. Στόχος ήταν ο χώρος να αποτελέσει το κατάλληλο πεδίο για δημόσιες δράσεις αλλά και να συνδεθεί μέσω της αρχιτεκτονικής και των διαδρόμων που δημιουργούνται με την ιστορία του και το υγρό στοιχείο. Τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν, όπως μέταλλο και βοτσαλωτό και χυτό δάπεδο, έχουν κατά βάση στόχο την οπτική ηρεμία του επισκέπτη.
Παλιό Τελωνείο
Το παλιό τελωνείο που βρίσκεται στο λιμάνι είναι από τα σημαντικότερα κτήρια της πόλης, καθώς είναι το πρώτο στην ιστορία της Θεσσαλονίκης για την κατασκευή του οποίου χρησιμοποιήθηκε μπετόν.
Το εντυπωσιακό κτήριο, ουσιαστικά σύμπλεγμα πέντε κτηρίων, σχεδιάστηκε από τον Γάλλο αρχιτέκτονα Αλεξάντερ Βαλουρί και κατασκευάστηκε από τον γνωστό Έλλι Μοδιάνο. Το 1910 κατασκευάστηκε το κεντρικό τμήμα του και μέχρι το 1912 είχε ολοκληρωθεί.
Κτήριο Γενικών Αποθηκών και τα Ψυγεία
Σε πλήρη αντίθεση με την ομορφιά και τα καλλωπιστικά στοιχεία που κυριαρχούν στο κτήριο του τελωνείου, δυτικά στο λιμάνι το ενδιαφέρον κλέβει ένα μεγάλο τετραώροφο κτήριο το οποίο χτίστηκε το 1927 προκειμένου να μπορεί να στεγάσει φορτίο 18.000 τόνων. Εντυπωσιακό στοιχείο του κτηρίου είναι το αίθριο που διαχωρίζει τα δύο μεγάλα τμήματα του, στο οποίο φαίνεται ακόμα ένας μεταλλικός ανελκυστήρας. Πλέον, λόγω προβλημάτων το κτήριο δεν χρησιμοποιείται παρα μόνο κάποιοι ισόγειοι χώροι του.
Λίγα χρόνια αργότερα, περίπου το 1930 χτίζεται και το ιδιόμορφο κτήριο των παλιών ψυγείων, των οποίων το σχέδιο θυμίζει με εκκλησία καθώς στη μέση της πρόσοψη του υπήρχε μια κάθετη λωρίδα παραθύρου.
Μέσα στο κτήριο υπάρχουν ακόμα σκονισμένα μηχανήματα ενώ κανείς μπορεί να ξεχωρίζει τις βαριές ξύλινες πόρτες των ψυκτικών θαλάμων.
Πηγή: voria.gr