Ο.Α.Σ.Θ: Οι έλεγχοι πριν και μετά την κρατικοποίηση


Τι δείχνουν τα στοιχεία;

 

Με μετατάξεις από την «Εγνατία Οδός Α.Ε.» προς τον ΟΑΣΘ, δια μέσου του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης Α.Ε. (ΟΣΕΘ Α.Ε.) θα προσπαθήσει η κυβέρνηση να ενισχύσει τον τομέα ελέγχου κομίστρων ο οποίος, σύμφωνα με τα στοιχεία, είναι προβληματικός.

Τις ημέρες αυτές τρέχει η προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για τη μετάταξη πενήντα υπαλλήλων της Εγνατίας στον ΟΣΕΘ Α.Ε. και στην εταιρεία Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης Α.Ε. (ΑΣΥΘ Α.Ε.). Εξ αυτών οι 35 προορίζονται για ελεγκτές κομίστρου. Θα ανήκουν τυπικά στον ΟΣΕΘ Α.Ε. αλλά θα εργάζονται για λογαριασμό του ΟΑΣΘ καθώς μόνον αυτός παρέχει προς το παρόν, και έως τη λειτουργία του μετρό, αστική συγκοινωνία.

Η προθεσμία λήγει την προσεχή Παρασκευή 20 Οκτωβρίου και σύμφωνα με τον πρόεδρο της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» Απόστολο Αντωνούδη υπάρχει ενδιαφέρον από πλευράς εργαζομένων στην Εταιρεία να μεταταχθούν προς τον ΟΣΕΘ Α.Ε. και τον ΟΑΣΘ. Ειδικότερα για τις θέσεις των ελεγκτών κομίστρου πρόκειται να αξιοποιηθούν κυρίως εργαζόμενοι οι οποίοι απασχολούνται σήμερα στα διόδια των Μαλγάρων. Οι υπόλοιπες 15 θέσεις αφορούν, τέσσερις εργαζόμενους ΠΕ Διοικητικού Οικονομικού και έναν εργαζόμενο ΤΕ Διοικητικού – Λογιστικού (αυτοί προορίζονται για τον ΟΣΕΘ Α.Ε.) και δύο εργαζόμενους ΠΕ Διοικητικού – Οικονομικού, έναν ΤΕ Διοικητικού – Λογιστικού και επτά ΔΕ Διοικητικού οι οποίοι προορίζονται για την ΑΣΥΘ Α.Ε. Σύμφωνα με την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος αλλά και τις διαβεβαιώσεις του κ. Αντωνούδη, όσοι μεταταγούν θα καταλάβουν συνιστώμενες προσωποπαγείς θέσεις συναφούς ή παρεμφερούς ειδικότητας, διατηρώντας την υπηρεσιακή σχέση τους (βαθμό και μισθό) με την οποία υπηρετούσαν ως υπάλληλοι στην «Εγνατία Οδός Α.Ε.».

Ελάχιστοι έλεγχοι

Βασικός στόχος αυτών των μετατάξεων, πέρα από τη διοικητική στελέχωση των δύο νεοσύστατων φορέων (ΟΣΕΘ Α.Ε. και ΑΣΥΘ Α.Ε.), είναι η ενίσχυση του τομέα ελέγχου της εισιτηριοδιαφυγής ο οποίος είναι εξαιρετικά προβληματικός. Αυτό αποδεικνύουν τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η Voria.gr από τα οποία προκύπτει ότι κατά το τελευταίο τρίμηνο οι έλεγχοι μέσα στα αστικά λεωφορεία είναι ελάχιστοι. Από τα ίδια στοιχεία προκύπτει επίσης η τεράστια διαφορά μεταξύ των ελέγχων τους οποίους διενεργούν οι ελεγκτές – υπάλληλοι του ΟΑΣΘ, σε σχέση με αυτούς τους οποίους έκαναν οι ελεγκτές ιδιωτικής εταιρείας με την οποία συνεργαζόταν ο Οργανισμός για διάστημα ενάμιση χρόνου, από τον Γενάρη του 2016 έως τον Ιούλιο του 2017. Συγκεκριμένα, παρότι οι ελεγκτές – ιδιώτες ήταν 52 έναντι 82 των ελεγκτών του ΟΑΣΘ, τα πρόστιμα τα οποία έχουν επιβάλει είναι σχεδόν τριπλάσια σε σχέση με αυτά των υπαλλήλων του ΟΑΣΘ.

Ιανουάριος 2016 – Ιούλιος 2017

Ειδικότερα, για ολόκληρο το 2016 επιβλήθηκαν συνολικά 56.211 πρόστιμα. Από αυτά τα 15.570 κόπηκαν από τους ελεγκτές του ΟΑΣΘ, ενώ τα υπόλοιπα 40.641 από τους ιδιώτες ελεγκτές. Δηλαδή οι 52 ιδιώτες ελεγκτές επέβαλαν το 72,4% των προστίμων την προηγούμενη χρονιά έναντι του 27,6% που επέβαλαν οι ελεγκτές του ΟΑΣΘ.
Παρόμοιες είναι οι επιδόσεις και για το πρώτο επτάμηνο του 2017 οπότε έληξε η σύμβαση με την ιδιωτική εταιρεία. Συγκεκριμένα, στο διάστημα αυτό επιβλήθηκαν συνολικά 36.887 πρόστιμα εκ των οποίων τα 28.683 (ποσοστό 77,8%) τα επέβαλαν οι ιδιώτες ελεγκτές και τα υπόλοιπα 8.204 τα επέβαλαν οι ελεγκτές του ΟΑΣΘ.
(Μετά το τέλος το κειμένου δείτε αναλυτικά τις ανά μήνα επιδόσεις των ιδιωτών ελεγκτών και των ελεγκτών του ΟΑΣΘ). Σημειώνεται ότι η εισπραξιμότητα αυτών των προστίμων ανέρχεται έως περίπου το 33%.

Αύγουστος – Σεπτέμβριος 2017

Μετά τον περασμένο Ιούλιο οπότε έληξε η σύμβαση μεταξύ του ΟΑΣΘ και της ιδιωτικής εταιρείας, ελέγχους κομίστρου έκαναν μόνον οι ελεγκτές του Οργανισμού. Σύμφωνα με τα στοιχεία τα οποία έχει στη διάθεσή της η Voria.gr οι έλεγχοι κατά τη διάρκεια αυτού του διμήνου υποχώρησαν σημαντικά. Συγκεκριμένα, τον Αύγουστο επιβλήθηκαν 456 πρόστιμα ενώ τον Σεπτέμβριο μόλις 383. Σημειώνεται ότι κατά τους πρώτους επτά μήνες του 2017 οι ελεγκτές του ΟΑΣΘ επέβαλαν 1.172 πρόστιμα κατά μέσο όρο μηνιαίως, από 751 (τον Γενάρη) το ελάχιστο έως 1.769 (τον Μάρτιο) το μέγιστο.

Σύμβουλοι όχι αστυνομικοί

Υπενθυμίζεται ότι σε δηλώσεις του την περασμένη Πέμπτη (στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού και Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων, «Πρακτορείο FM 104,9») ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Στέλιος Παππάς είχε πει, με αφορμή τη συνάντηση που είχε με τους ελεγκτές του Οργανισμού, ότι ο ρόλος τους πλέον είναι να γίνουν «σύμβουλοι των επιβατών και όχι αστυνομικοί». «Θέλουμε να αποκαταστήσουμε καινούρια σχέση ανάμεσα στους πολίτες και τον Οργανισμό. Οι συνάδελφοι που είναι πάνω στα λεωφορεία, είτε είναι οδηγοί είτε ελεγκτές, είναι φίλοι για το κοινό και αυτό μπορεί να το καταλάβει και το κοινό και να τους βοηθήσει στο έργο τους και εκείνοι να αισθάνονται πιο άνετα» είχε δηλώσει ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ.

Παράλληλα, τόσο ο ίδιος, όσο και ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης έχουν τονίσει επανειλημμένως ότι ο ΟΑΣΘ δεν πρόκειται να καταφύγει ξανά σε ιδιώτες ελεγκτές. Ένα από τα επιχειρήματα και των δύο είναι ότι αυτό επιβάρυνε τον ΟΑΣΘ με περίπου ένα εκατομμύριο ευρώ ετησίως (για την ακρίβεια ήταν 880.000 ευρώ πλέον ΦΠΑ). Την ίδια ώρα, η πρώην διοίκηση αντέτασσε ότι οι 82 ελεγκτές του ΟΑΣΘ κοστίζουν σχεδόν τα τριπλάσια, ενώ τα έσοδα από τα πρόστιμα των ιδιωτών ελεγκτών κάλυπταν τη δαπάνη του ενός εκατομμυρίου που τους έδινε ο Οργανισμός.

 

Πηγή: voria.gr