Τι προβλέπει για το Δήμο Δέλτα το Ειδικό Χωρικό του Παραλιακού Μετώπου;


Αύριο κατατίθεται η μελέτη για το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο του Παράκτιου Μετώπου της Θεσσαλονίκης από τον μελετητή.

Πρόκειται για τη δεύτερη και τελική φάση των μελετών του σχεδίου, που όταν ολοκληρωθεί θα προωθηθεί για την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος.

Κι από εκεί και μετά αρχίζει ο μεγάλος αγώνας για τη διασφάλιση κονδυλίων και την έναρξης των παρεμβάσεων, που θα διαρκέσουν περίπου δέκα χρόνια, αλλά υπόσχονται να μετατρέψουν το παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης από το Καλοχώρι ως το Αγγελοχώρι σε μια «Ριβιέρα» μοναδική στην Ελλάδα.

Η ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης της μελέτης επρόκειτο να γίνει τον προηγούμενο Μάρτιο, όμως πήγε πίσω λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού. Με τα νέα δεδομένα, δεν αλλάζει δραματικά ο προγραμματισμός, καθώς η στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων θα σταλεί στα συναρμόδια υπουργεία, ενώ θα γίνει και η απαιτούμενη διαβούλευση. Αφού ενσωματωθούν οι όποιες παρατηρήσεις υπολογίζεται ότι ως το πρώτο εξάμηνο του 2021 θα έχει εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα.

Από εκεί και μετά το σχέδιο θα αρχίσει να υλοποιείται με ευρωπαϊκούς πόρους σταδιακά και βήμα βήμα, περιοχή περιοχή. Έτσι άλλωστε είναι δομημένη και η σχετική μελέτη, που όχι μόνο αντιμετωπίζει τις παθογένειες του παραλιακού μετώπου, σε μήκος άνω των 40 χλμ., αλλά εκμεταλλεύεται και όλες τις αναπτυξιακές προοπτικές, με κυρίαρχη την ενοποίηση της παραλίας της Θεσσαλονίκης και την αποκατάσταση της απρόσκοπτης πρόσβασης σε όλο το μήκος της. Έναν μοναδικό παραλιακό περίπατο από το Καλοχώρι ως το Αγγελοχώρι, παρά τις ανομοιογένειες, τις διαφορετικές συνθήκες ανά περιοχή, τα εμπόδια κτλ.

Ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων, Πάρις Μπίλλιας, τόνισε σε συνέντευξή του στο Ράδιο Θεσσαλονίκη ότι τα έργα που προβλέπονται στο Ειδικό Χωρικό Σχέδιο θα γίνουν με χρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς πόρους, αλλά και με εκτεταμένη χρήση των ΣΔΙΤ, που είναι ένα από τα εργαλεία, τα οποία προωθεί η κυβέρνηση για την υλοποίηση έργων τα επόμενα χρόνια. Μπορεί ο ορίζοντας να είναι δεκαετίας, όμως οι πρώτες ψηφίδες μπορούν να αρχίσουν να μπαίνουν από το 2023, δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Μπίλλιας.

Η αλήθεια είναι πως το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο περιλαμβάνει μια σειρά από ώριμες συμβατές παρεμβάσεις, τις οποίες από την πρώτη φάση της μελέτης υιοθέτησε και συμπεριέλαβε.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ανάπλαση του δυτικού παράκτιου μετώπου, που ήδη έχει αρχίσει να υλοποιείται.

Το Ειδικό Χωρικό προβλέπει εξυγίανση και ανάπλαση της περιοχής του Δενδροποτάμου και των βυρσοδεψείων και λειτουργική ένωση με τις προτεινόμενες υπερτοπικές δραστηριότητες στην 26ης Οκτωβρίου, αλλά και με το Καλοχώρι.

Επίσης, έχει δρομολογηθεί με το Μουσείο Ολοκαυτώματος και τις παρεμβάσεις στη δυτική πλευρά του δήμου Θεσσαλονίκης η δημιουργία του Μητροπολιτικού Δυτικού Πάρκου στο χώρο του παλιού σιδηροδρομικού σταθμού, αλλά και ο περιπατητικός άξονας από το νέο Μουσείο Ολοκαυτώματος έως την Πλατεία Ελευθερίας, διαμέσου των εγκαταστάσεων του παλαιού Εμπορευματικού Σταθμού, για τη δημιουργία της «πορείας μνήμης». Δεν αποτελεί ακόμη έργο που έχει σαφή ορίζοντα υλοποίησης, όμως έχουν γίνει τα προκαταρκτικά.

Το Ειδικό Χωρικό περιλαμβάνει και την ανάπλαση της παλιάς παραλίας Θεσσαλονίκης, την αποκατάσταση των ζητημάτων στο παράκτιο μέτωπο του δήμου Καλαμαριάς, που ήδη έχουν θεσμοθετηθεί με τις νέες ρυθμίσεις και άλλα σημαντικά έργα, που έχουν μελέτες και μια βάση εκκίνησης.

Περιλαμβάνει και εμβληματικές παρεμβάσεις, που αλλάζουν εντελώς την εικόνα μεγάλων κομβικών περιοχών, όπως στην περιοχή του Μεγάρου Μουσικής – Ποσειδωνίου – Αλλατίνη (Ανατολικός Μητροπολιτικός Πόλος Πολιτισμού και Αθλητισμού), το αγρόκτημα του ΑΠΘ, το Ανατολικό Μητροπολιτικό Πάρκο και το Βοτανικό Κήπο στην έκταση του ΑΠΘ κοντά στο αεροδρόμιο, την κατασκευή νέας ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης κτλ.

Με βάση την πρώτη φάση της μελέτης οι κυριότερες παρεμβάσεις που προβλέπονται ανά δήμο στους επτά δήμους που έχουν παραλιακές εκτάσεις είναι:

-Περιοχή Δήμου Δέλτα: Εφαρμογή της μελέτης του ΕΚΒΥ και δημιουργία του αλιευτικού καταφυγίου, όπου μπορεί να γίνει και στάση θαλάσσιας συγκοινωνίας. Σύνδεση -άξονας προς τα δυτικά- με περιπατητική διαδρομή πεζού και ποδηλάτου επί πασσαλόπηκτης ελαφριάς κατασκευής, δίχως την κατασκευή αναχώματος.

-Περιοχή Δήμου Αμπελοκήπων – Μενεμένης και Δήμου Θεσσαλονίκης: Ανάπλαση της κοίτης του Δενδροποτάμου, που θεωρείται και η αρχή της πορείας του Δυτικού Τόξου προς τα στρατόπεδα Μεγ. Αλεξάνδρου, Παπακυριαζή, Παύλου Μελά, Στρεμπενιώτη, το Επταπύργιο και τους Κήπους του Πασά. Αναγνωρίζεται ως κομβική περιοχή. Ανατολικά του Δενδροποτάμου η επόμενη περιοχή αναφοράς είναι το Δυτικό Μητροπολιτικό Πάρκο (χώρος Παλιού Εμπορευματικού Σταθμού) με την πορεία μνήμης από το Μουσείο Ολοκαυτώματος έως την πλατεία Ελευθερίας διαμέσου του «αστικού» τμήματος του ΟΛΘ. Σημαντική παρέμβαση αστικής ανάπλασης είναι επίσης αυτή επί της 26ης Οκτωβρίου, καθώς και η περιπατητική διαδρομή στα όρια του σχεδίου πόλης Θεσσαλονίκης και της χερσαίας ζώνης ΟΛΘ.

-Περιοχή Δήμου Θεσσαλονίκης: Για τη διαδρομή σύνδεσης της πλατείας Ελευθερίας με τον Λευκό Πύργο, ως συνέχεια αυτής από τον 1ο προβλήτα, προτείνεται επέκταση του κρηπιδώματος με κατασκευές αναστρέψιμες χωρίς εμπλησμό , ώστε να δημιουργηθούν προϋποθέσεις ασφαλούς περιπάτου σε συνέχεια του σημερινού κρηπιδώματος με παράλληλη μεταφορά της ζώνης ποδηλάτου στο απέναντι του κρηπιδώματος πεζοδρόμιο της Λεωφόρου Νίκης. Το πλάτος της διαδρομής μπορεί να είναι κυμαινόμενο, παρακολουθώντας τις προβολές των κάθετων αξόνων – ροών της πλατείας Αριστοτέλους – Αγ. Σοφίας – Γούναρη, Στρ. Καλλάρη. Οι ρυθμίσεις στη Νέα Παραλία περιορίζονται στην απομάκρυνση της παράτυπης στάθμευσης οχημάτων από των αναπλασμένο πρόσφατα χώρο, με δημιουργία νέων υπόγειων χώρων  στην απέναντι πλευρά της Λεωφόρου Μεγ. Αλεξάνδρου, καθώς και τη δημιουργία ποδηλατοδρόμου εκτός της αναπλασμένης περιοχής σε λωρίδα παρά την Λεωφόρο Μεγ. Αλεξάνδρου προς τη θάλασσα, ώστε να παραμένει εντός της αναπλασμένης ζώνης η κίνηση του ποδηλάτου μόνο ως αναψυχή. Η περιοχή της αναπλασμένης Νέας Παραλίας έχει άμεση σχέση με τις περιοχές των εκπονούμενων ΕΧΣ στο Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης, δηλαδή της ΔΕΘ, του νέου γηπέδου ΠΑΟΚ και των Κεραμείων Αλλατίνη διαμέσου κάθετων αξόνων και διαδρομών. Κομβική περιοχή θεωρείται αυτή του ΟΜΜΘ – Ποσειδώνιο – Αλλατίνη για την οποία προτείνεται η εκπόνηση   μελέτης ειδικών πολεοδομικών ρυθμίσεων. Κομβική περιοχή θεωρείται αυτή του ΟΜΜΘ – Ποσειδώνιο – Αλλατίνη για την οποία προτείνεται η εκπόνηση μελέτης ειδικών πολεοδομικών ρυθμίσεων. Η μελέτη θα επιτρέπει την απόδοση σε κοινή χρήση του περιβάλλοντος χώρου του Αλλατίνη και θα δημιουργήσει νέα μητροπολιτική ζώνη οργανωμένων αθλητικών εγκαταστάσεων κολύμβησης και ναυταθλητισμού με μετεγκατάσταση του Ποσειδώνιου εντός αυτής. Επίσης θα εντάξει στον αστικό ιστό τα κτίρια του ΟΜΜΘ με τη δημιουργία κεντρικής πλατείας σε κομβικό σημείο μεταξύ αυτών, επιτρέποντας τη δημιουργία νέων κτιριακών εγκαταστάσεων υψηλής αρχιτεκτονικής αξίας με χρήση κεντρικών λειτουργιών δημιουργώντας τον ανάλογο μητροπολιτικού επιπέδου πόλο πολιτισμού, θα χωροθετήσει τις ανάγκες για εκπαίδευση στα Διατηρητέα κτίσματα του Ελληνικού Δημοσίου (πρώην αποθήκες) και θα αποδώσει με πολεοδομικές ρυθμίσεις σε κοινή χρήση τον περιβάλλοντα χώρο των Διατηρητέων κτισμάτων του Αλλατίνη ταυτόχρονα με την  αποκατάσταση τους, δημιουργώντας νέα ενιαία οικοδομικά τετράγωνα σε χώρους παλιού σχεδίου και επεκτάσεις υπογειοποιώντας μερικώς την οδό Μαρία Κάλλας η μερικώς εκτρέποντάς τη.

-Περιοχή Δήμου Καλαμαριάς: Οι αντίστοιχοι άξονες – διαδρομές πεζού και ποδηλάτου παρά τις οδούς Σοφούλη και Πλαστήρα συμπληρώνονται με πολεοδομικές ρυθμίσεις τόσο στο πρώην Κυβερνείο όσο και στην πλαζ Αρετσούς. Η πλαζ Αρετσούς πέρα από την άμεση γειτνίαση της με το πρώην Στρατόπεδο Κόδρα για το οποίο επίκειται η εκπόνηση μελέτης ΕΧΣ, είναι αναγκαίο μετά την ολοκλήρωση της οριστικής απόδοσης της κατά χρήση από την ΕΤΑΔ στο Δήμο Καλαμαριάς, να αναπτυχθεί ως η πρώτη εντός του αστικού συγκροτήματος ασφαλής κολυμβητική περιοχή. Για τις υπόλοιπες όμορες εκτάσεις της ΕΤΑΔ προτείνονται χρήσεις γης  καθώς και ρυθμίσεις για το Αλιευτικό Καταφύγιο – Ιχθυόσκαλα Νέας Κρήνης.

-Περιοχή Δήμου Πυλαίας – Χορτιάτη και Δήμου Θέρμης: Στην περιοχή παρέμβασης περιλαμβάνεται η προτεινόμενη περιοχή επέκτασης της Δ.Ε. Πυλαίας ως Π.Ε.14 από το ΓΠΣ Πυλαίας. Οι νέες κατευθύνσεις για αυτή την πολεοδομική μελέτη είναι η ενσωμάτωση της γραμμής επέκτασης του ΜΕΤΡΟ προς Αεροδρόμιο, οι αναγκαίες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και η δημιουργία ζώνης παραλιακού κοινόχρηστου χώρου για την ανάπτυξη κολυμβητικών περιοχών στο μέτωπό της μετά από μελέτες και ακτομηχανικά έργα. Η ανάπτυξη του χώρου εκπαίδευσης και βοτανικού κήπου ως Ανατολικό Μητροπολιτικό Πάρκο – Βοτανικός Κήπος θεωρείται ως ένα ακόμη κομβικό σημείο της περιοχής παρέμβασης. Η σχέση του Αγροκτήματος του ΑΠΘ με τις νέες προτεινόμενες αναβαθμισμένες χρήσεις γης, σε συνδυασμό με την προβλεπόμενη στάση της γραμμής ΜΕΤΡΟ προς Αεροδρόμιο με όλες τις υποστηρικτικές χρήσεις της, τη στάση της θαλάσσιας συγκοινωνίας και την ανάδειξη του μη χαρακτηρισμένου υγροτόπου, δημιουργεί συνθήκες κατάργησης της ασυνέχειας στην περιοχή του Αεροδρομίου ”ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ”.

-Περιοχή Δήμου Θερμαϊκού: Η αναθεώρηση του πολεοδομικού σχεδίου των παράκτιων περιοχών του Δήμου Θερμαϊκού, όπως προτείνονται από το εγκεκριμένο ΓΠΣ με σύνταξη ειδικής πολεοδομικής μελέτης σε συνδυασμό με την θαλάσσια συγκοινωνία θα δημιουργήσει προϋποθέσεις για την τουριστική αξιοποίηση αυτής της αστικής περιοχής και επανάκτηση του ρόλου που διαδραμάτιζε η περιοχή αυτή τις δεκαετίες των 60-70. Χωροθέτηση νέας ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης.

Πηγή: voria.gr