Το 1ο Δημοτικό Σχολείο Διαβατών συμμετέχει ως εταίρος σε 3 Ευρωπαϊκά προγράμματα Erasmus+ και πιο συγκεκριμένα στη βασική δράση ΚΑ2 δίνοντας την ευκαιρία κινητικότητας εκπαιδευτικών, αλλά και μαθητών.
Συγκεκριμένα, τον μήνα Φεβρουάριο του 2022 και με τη συμμετοχή στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ με τίτλο “Growing up with values from storytelling” – “Μεγαλώνοντας με Αξίες μέσα από την αφήγηση” για τα έτη 2019-2022, είχαμε την ευκαιρία μετακίνησης εκπαιδευτικών και μαθητών. Αξίζει να σημειωθεί για ακόμη μία φορά το γεγονός των πολλών αναβολών στις δραστηριότητες όλων των προγραμμάτων του σχολείου μας, λόγω της πανδημίας Covid-19.
Η εκπαιδευτική εβδομάδα αποτελούσε τη 2η διεθνή συνάντηση του προγράμματος και πραγματοποιήθηκε από τις 21 έως και τις 26 Φεβρουαρίου 2022, στην πόλη Βράτσα της Βουλγαρίας, βόρεια της Σόφιας στους πρόποδες του βουνού Αίμος. Οργανωτές ήταν οι συνάδελφοι του Δημοτικού σχολείου Βασίλ Λέβσκι (Vasil Levski) όπου και συναντήσαμε τους εταίρους και μαθητές τόσο από τη Βουλγαρία, όσο και από τη Ρουμανία και την Τουρκία. Για λόγους πανδημίας στη χώρα τους κατέστη αδύνατη η συμμετοχή του σχολείου της Πορτογαλίας, που είναι και οι συντονιστές του προγράμματος. Το σχολείο μας εκπροσώπησαν η εκπαιδευτικός κα Σιδηροπούλου Ευθαλία, η εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής και Ελισάβετ Στεφανίδου καθώς και οι μαθητές της έκτης τάξης, Τοπάλη Δήμητρα, Κυρίτση Μαριάνθη, Βαλετόπουλος Μάριος και Δημητρούλης Δημήτριος.
Σκοπός αυτής της εκπαιδευτικής εβδομάδας ήταν η ανάπτυξη αξιών και κοινωνικών δεξιοτήτων, κυρίως των μαθητών, με κοινές, βιωματικές, δημιουργικές δραστηριότητες παιχνιδιού, νέων εμπειριών, αλληλεπίδρασης, ανακάλυψης, παραδόσεων και αφήγησης. Έτσι, καλλιεργήθηκαν αξίες, όπως αυτές της επικοινωνίας, της συνεργασίας, της αλληλεγγύης, της ομαδικότητας, της αποδοχής των ομοιοτήτων και των διαφορών των πολιτισμών. Η αντίληψη, διατήρηση και πράξη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και οι αξίες της κοινωνικής αλληλεγγύης, της δημοκρατίας, της αποδοχής, του σεβασμού, του διαλόγου και της ομαλής συμβίωσης είναι αξίες απαραίτητες, όσο ποτέ άλλοτε, για την μετέπειτα ειρηνική, αειφορική και συμβιωτική συνύπαρξη των μελλοντικών γενεών όλων των λαών.
Στις 21 Φεβρουαρίου μετακινηθήκαμε από τη Θεσσαλονίκη στην πόλη της Βράτσα (Vratsa), όπου οι συνάδελφοί μας από τη Βουλγαρία μας καλωσόρισαν.
Την 1η μέρα του προγράμματος είχαμε την χαρά να επισκεφτούμε ένα από τα πιο αξιόλογα σπήλαια της Βουλγαρίας, το Ledenika. Ένα σπήλαιο μικρό και βατό, κατάλληλο και για παιδιά, δίνοντας την ευκαιρία για μία πρώτη κοινή εμπειρία, καθώς τα περισσότερα παιδιά δεν είχαν ποτέ επισκεφτεί ένα σπήλαιο στην πατρίδα τους. Λόγος έγινε και για ένα συγκεκριμένο έντομο, το οποίο απαντάται μόνο σε αυτό το σπήλαιο και το όνομά του στην ουσία αναδεικνύει την απέχθεια του για το φως. Αυτό το έντομο, ως πήλινο ομοίωμα, δόθηκε μετέπειτα στα παιδιά ως αναμνηστικό δώρο.
Κατά την επιστροφή μας στην πόλη της Βράτσα έγινε μία στάση στα επιβλητικά βράχια της περιοχής, ύψους 400 μέτρων. Από αυτά τα βράχια, τα οποία σχηματίζουν μία πύλη (σλαβική λέξη βράτα (“πύλη”), πήρε και το όνομά της η περιοχή και η πόλη (Βράτσα).
Μετά το μεσημεριανό μας διάλειμμα, επισκεφτήκαμε το Εθνογραφικό μουσείο της πόλης (λαογραφικό), όπου ανακαλύψαμε πόσα κοινά ήθη και έθιμα έχουμε, αλλά και πόσο ίδιος ήταν ο τρόπος ζωής των λαών μας. Με άλλα λόγια, συνάδελφοι από το Δημοτικό σχολείο μας έδειξαν και μας δίδαξαν το έθιμο του Μάρτη (Μαρτενίτσα)! Όλη η πόλη άρχισε να στολίζεται στα χρώματα του άσπρου και του κόκκινου που αναδεικνύουν αντίστοιχα την αγνότητα και τη ζωή, ώστε να καλωσορίσουν τον ερχομό της άνοιξης. Φτιάξαμε λοιπόν από κοινού τον γνωστό σε όλους μας «Μάρτη», με άλλους περίτεχνους και εντυπωσιακούς τρόπους, καθώς και το ζευγάρι που αναδεικνύει την γονιμότητα και ευζωία, την κόκκινη Πέντα και τον άσπρο Πίζο. Μαρτενίτσες γέμισαν τα χέρια μας και χαμόγελα τα πρόσωπά μας! Έπειτα περιηγηθήκαμε στο χώρο του μουσείου και συναντήσαμε ακόμα και στολές θρακιώτικες και σαρακατσάνικες.
Τη 2η μέρα όλο το σχολείο του Βασίλ Λέβσκι μας υποδέχτηκε στα χρώματα και τους ήχους των ευρωπαϊκών προγραμμάτων, της ενότητας και της συνεργασίας. Πολύ σημαντική ημέρα για την Βουλγαρία, αλλά και για ολόκληρο τον κόσμο, καθώς η 23 Φεβρουαρίου είναι η παγκόσμια ημέρα του κινήματος “Το ροζ πουκάμισο” ενάντια στον σχολικό εκφοβισμό! Ένα κίνημα που ξεκίνησε από μαθητές και μαθήτριες στον Καναδά που φόρεσαν ένα ροζ πουκάμισο ως υποστήριξη σε έναν συμμαθητή τους, ο οποίος για την ενδυματολογική επιλογή του είχε δεχθεί έντονο μπούλινγκ… Έγιναν δραστηριότητες σε σχέση με αυτήν τη θεματική, επίδειξη των τάξεων του σχολείου, χορών και εθίμων, ανάδειξη των χωρών/μελών του προγράμματος και δημιουργικές, ομαδικές δράσεις σε μικρούς αργαλειούς στην πολιτιστική τάξη του σχολείου! Παρατηρήσαμε και ανακαλύψαμε τις κοινές, γνωστικές και πολιτιστικές θεματικές διδασκαλίας διά μέσου των διαφορετικών τρόπων και συνθηκών μάθησης.
Μετά το μεσημεριανό μας διάλειμμα, επισκεφτήκαμε την βιβλιοθήκη της πόλης, όπου τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με διαδραστικά, αλλόφωνα βιβλία, χάρη της μουσικής/ακοής, της αφής, της οπτικής/όρασης (μουσικά θέματα, 3D, υφές). Εκεί αναδείχθηκε και ένα επιπλέον πρόγραμμα που ασκεί η βιβλιοθήκη με τη χρήση drone, καθώς και οι κύκλοι καλοκαιρινών μαθημάτων.
Το ίδιο απόγευμα επισκεφθήκαμε και το Αρχαιολογικό Μουσείο της πόλης. Εκεί παρατηρήσαμε ευρήματα της παλαιολιθικής εποχής, περίτεχνα αγγεία, αντικείμενα, νομίσματα και κοσμήματα του 4ου αιώνα π.Χ., έως και σημερινά τεχνολογικά και καλλιτεχνικά εκθέματα. Το αρχαιολογικό μουσείο της Βράτσα ενέχει ιδιαίτερης σημαντικότητας, καθώς σε αυτό φυλάσσεται και ο χρυσός θησαυρός των Θρακών του 2.500 π.Χ. σε μία αίθουσα υψίστης ασφαλείας. Το 1965 σε μία υπόγεια σήραγγα ανακαλύφθηκε ο θησαυρός αυτός, εντός του αστικού κέντρου της σημερινής πόλης. Ασημένια αντικείμενα καθημερινής και ιερής χρήσης, κοσμήματα και χρυσά στεφάνια, αναδεικνύουν τα κοινά σταυροδρόμια της ιστορίας.
https://www.xronos.gr/arthra/hronotopia-18112015
https://el.m.wikipedia.org/wiki/%CE%92%CF%81%CE%AC%CF%84%CF%83%CE%B1
Την 3η μέρα επισκεφθήκαμε το διαδραστικό μουσείο για παιδιά στη Σόφια. Στο Muzeiko τα παιδιά είχαν τη δυνατότητα να παίξουν με όλες τους τις αισθήσεις και να αναπτύξουν δεξιότητες σε θεματικές ενότητες/αίθουσες για την παλαιοντολογία, τη χλωρίδα και την πανίδα, την αειφορική λειτουργία του περιβάλλοντος, την μηχανική έως και το σύμπαν. Ο ενθουσιασμός, η συνεργασία, η αλληλεπίδραση, η επικοινωνία και η ευχαρίστηση ήταν έκδηλες αξίες και συμπεριφορές σε όλους. Ακόμη μία διαφορετική κοινή βιωματική εμπειρία παιγνιώδης και ανακαλυπτική! https://www.muzeiko.bg/en
Στη συνέχεια, περιηγηθήκαμε σε ιστορικά μνημεία και σημεία στους δρόμους της πόλης της Σόφιας, όπως στην ορθόδοξη εκκλησία του Αλεξάντερ Νιέφσκι, το τέμενος Μπάνια Μπάσι, το Δημαρχείο της πόλης, το Εθνικό θέατρο Ιβάν Βάζοφ και το επίχρυσο ψηλό άγαλμα της Σοφίας. Νωρίς το βράδυ, μοιραστήκαμε ένα παραδοσιακό γεύμα στη Βράτσα όπου ανταλλάξαμε δώρα και λάβαμε τα πιστοποιητικό συμμετοχής στο πρόγραμμα.
Την τελευταία μέρα, επισκεφθήκαμε το Μεσαιωνικό Μοναστήρι Τσερέπις (Μονή Κοιμήσεως της Θεοτόκου), το οποίο βρίσκεται στις όχθες του ποταμού Ίσκαρ μέσα σε ένα κατάφυτο δάσος, όπου ο τοπικός ήρωας, ποιητής, επαναστάτης και απελευθερωτής Χρίστο Μπότεβ έδωσε ιστορικές μάχες. Το μεσημέρι συνεδριάσαμε με τους εταίρους για τη συνέχεια των δραστηριοτήτων του προγράμματος, ενώ παράλληλα τα παιδιά συμμετείχαν σε βιωματικά, διαδραστικά δρώμενα για τα ανθρώπινα δικαιώματα στο Κέντρο Νεότητας της πόλης.
Ολοκληρώσαμε το πρόγραμμα με ένα τελευταίο δείπνο και αποχαιρετιστήκαμε με την υπόσχεση της επόμενης συνάντησης. Ευχή όλων η ανάπτυξη κοινωνικών αξιών ειρήνης και αλληλεγγύης, μέσα από τις κοινωνίες των παιδιών και των μελλοντικών γενεών.
Το Σάββατο πήραμε το δρόμο της επιστροφής γεμάτες και γεμάτοι με νέες, μοναδικές και από κοινού εμπειρίες.
Ευχαριστούμε τους εταίρους μας του Δημοτικού Σχολείου Βασίλ Λέβσκι, στη Βράτσα της Βουλγαρίας για την εγκάρδια φιλοξενία, επικοινωνία, συνεργασία και αλληλεγγύη που μας προσέφεραν απλόχερα.
*Ευχαριστούμε το 1ο Δημοτικό Σχολείο Διαβατών για την αποστολή των πληροφοριών & των φωτογραφιών